Nauka dla Społeczeństwa

19.04.2024
PL EN
23.08.2013 aktualizacja 23.08.2013

"Cały" problem z recyklingiem

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Recykling odpadów mogłoby być skuteczniejszy, gdyby nie panujące przekonanie, że jeśli jakiś obiekt jest zniszczony lub niekompletny, to nie nadaje się do ponownego przetworzenia - uważają naukowcy z University of Alberta (Kanada).

Prof. marketingu Jennifer Argo utrzymuje, że powszechne jest podejście, że jeśli coś nie stanowi całości - np. w przypadku papieru podartego na kawałki czy wgniecionych puszek - to jest to bezużyteczne. Dlatego ludzie mają tendencję do niepoddawania takich śmieci recyklingowi.

Z obserwacji Argo i współautora badania Remiego Trudela z Boston University (USA) wynika, że kiedy tylko podlegający recyklingowi obiekt utracił swoją całościową formę (np. kiedy od opakowania w celu jego otwarcia odrywany był kawałek papieru), badani częściej wyrzucali go do zbiorczego pojemnika na śmieci. To proces niezależny i związany z przyswojoną definicją odpadków jako czegoś bezwartościowego - przekonuje badaczka. Rozmiar obiektu nie ma w tym przypadku znaczenia.

Dlatego ważne jest to, aby ludzie zdawali sobie z tego sprawę. \"Możemy zmienić wygląd produktów i to, jak ludzie je odbierają w kategorii ich użyteczności\" - podkreśliła Argo.

\"Daliśmy jednej grupie badanych mały kawałek papieru i poprosiliśmy ich o opisanie, do czego taki papier mógłby się przydać. Po zakończeniu zadania w 80 proc. przypadków papier trafił do recyklingu\" - opisała badaczka, wyjaśniając, że dzięki temu zmieniło się postrzeganie odpadków.

W trakcie kolejnego eksperymentu badano podejście do obiektów będących całością, ale w jakiś sposób uszkodzonych. I choć niektórzy uczestnicy zgniatali otrzymane puszki, aby zrobić więcej miejsca w torbie na odpady segregowane, to często odrzucali te, które zostały wcześniej zgniecione lub w inny sposób zniszczone. Znów chodzi o postrzeganie użyteczności przedmiotu w jego aktualnym stanie.

Argo zaznacza, że wyzwaniem dla skuteczniejszego recyklingu jest zmiana ludzkich przekonań. Producenci powinni zachęcać konsumentów do recyklingu jak największej ilości odpadów, bez względu na ich stan i rozmiar. Taki przekaz jest równie istotny jak zmiana opakowań. Argo podkreśla, że powinno się dążyć do zachowania opakowania w stanie pierwotnym. \"Może to oznaczać droższe opakowania, ale uważam, że warto zainwestować, bo nie mam wątpliwości, że ludzie będą recyklingować więcej\" - powiedziała badaczka.

Wnioski badaczy zostały opublikowane na stronie uczelni. (PAP)

mrt/ agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024