29.03.2024
12.09.2013 aktualizacja 12.09.2013

Bezpieczniejsze trasy marsjańskich łazików dzięki symulacjom

W 2009 r. łazik Spirit zapadł się w piaskową pułapkę na powierzchni Marsa, co sprawiło misji wiele problemów. Aby zapobiec w przyszłości takim zdarzeniom, naukowcy z USA opracowali komputerowy model symulujący zachowanie łazików na różnych rodzajach podłoża.

Informacje na ten temat podał Massachessetts Institute of Technology (MIT).

"Takiemu przypadkowi, jaki zdarzył się łazikowi Spirit, można było zapobiec poprzez lepsze zrozumienie interakcji pomiędzy pojazdem a deformowalnym podłożem" - uważa Karl Iagnemma z MIT. Według naukowca zrozumienie oddziaływania piasku na pojazdy o masie większej niż 1 tona jest dość dobre, ale przypadku mniejszych pojazdów, a takimi są marsjańskie łaziki, jest już trudniej.

Naukowcy z trzech amerykańskich instytucji: MIT, Washington University w St. Louis oraz Jet Propulsion Laboratory (JPL) w Pasadenie, opracowali nowy model numeryczny, dokładnie symulujący ruch łazika na różnych typach terenu. Swoje dzieło nazwali Artemis.

Działanie modelu można porównać do gry komputerowej. Użytkownik wydaje polecenia, na przykład porusza łazikiem do przodu na zadany dystans, podobnie jak inżynierowie NASA przy rzeczywistym sterowaniu marsjańskimi pojazdami. Następnie symulacja przewiduje, w jaki sposób pojazd się poruszy, bazując na własnościach podłoża, pojazdu i nachyleniu terenu.

Model został przez badaczy przetestowany w praktyce. Eksperymenty prowadzono na wydmach pustyni Mohave, pojazdami podobnymi do łazików marsjańskich. Dodatkowo zweryfikowano go dla danych obserwacyjnych z rzeczywistych tras łazików marsjańskich. Zachowuje się w dużym stopniu zgodnie z ruchami, jakich w rzeczywistości dokonały łaziki.

Wyniki symulacji i model zostały opisane w artykule, który ukaże w czasopiśmie „Journal of Field Robotics”. (PAP)