29.03.2024
29.09.2013 aktualizacja 29.09.2013

Piątkowa noc w Małopolsce należała do naukowców

W Krakowie, Tarnowie i innych miastach południa Polski odbyła się w piątek Małopolska Noc Naukowców. Na chętnych czekało około 500 atrakcji, w tym pokazy, eksperymenty, happeningi i prelekcje z najróżniejszych dziedzin wiedzy.

W tym roku motywem przewodnim Nocy była „inteligentna specjalizacja”, czyli nowoczesne dziedziny nauki, w których chce się specjalizować Małopolska, m.in. teleinformatyka, life science (biotechnologia, farmacja, medycyna), energia zrównoważona i chemia.

Na Uniwersytecie Jagiellońskim swoje podwoje dla zwiedzających otworzyło 19 jednostek. Pierwsze atrakcje rozpoczęły się już po południu w Ogrodzie Botanicznym, a prawie do północy można było oglądać gwiazdy w Obserwatorium Astronomicznym UJ.

Na Wydziale Lekarskim Uniwersytetu adepci medycyny mieli okazję dokonać pomiarów medycznych, a w Instytucie Archeologii – wziąć udział w interaktywnych warsztatach przybliżających pracę archeologa. Jedną z atrakcji Instytutu Socjologii było poddanie się testowi: "Czy jestem statystycznym Polakiem?".

Przy blasku świec i zapachu orientalnych kadzideł w świat magii, mitów i religii świata wprowadzali gości studenci Instytutu Religioznawstwa UJ. Na chętnych czekały gry i quizy dotyczące tej dziedziny wiedzy. „Możemy tu dowiedzieć się, czym jest magia począwszy od magów perskich, przez judaizm i kabałę, aż po rozumienie elementów magicznych w tradycji chrześcijańskiej” – powiedziała PAP oprowadzająca gości po tym miejscu studentka religioznawstwa, Kama Wodyńska.

Na Wydziale Fizyki, Astronomii i Informatyki UJ odbyły się warsztaty na temat fizyki w kuchni, które miały odpowiedzieć na pytanie „co tak pachnie i dlaczego?".

Na brak atrakcji tej nocy nie narzekali też odwiedzający Akademię Górniczo-Hutniczą, której studenci i pracownicy tłumaczyli m.in. jak pozyskuje się energię słoneczną i oprowadzali gości po laboratoriach uczelni.

Całe rodziny z dziećmi tłoczyły się do późnych godzin w salach krakowskiego Uniwersytetu Rolniczego, gdzie można było oglądać przez mikroskop owady, poznać zasady dobrego żywienia czy nauczyć się rozpoznawać gatunki drzew.

Naukowe pokazy i zabawy odbywały się w Krakowie nawet w nietypowych miejscach, jak kino Kijów, gdzie organizowała je m.in. specjalizująca się w widowiskowych eksperymentach ekipa „Pan Korek”.

Różnorodny program pokazów i prezentacji przygotowały też uczelnie w innych miastach regionu, w tym Państwowe Wyższe Szkoły Zawodowe w Tarnowie i Nowym Sączu. Spotkania w ramach Małopolskiej Nocy Naukowców miały też miejsce w Młodzieżowym Obserwatorium Astronomicznym w podkrakowskich Niepołomicach.

W sumie Małopolska Noc zagościła w 46 różnych miejscach, a nad jej programem pracowało 1,6 tysiąca osób.

Noc Naukowców jest częścią ogólnoeuropejskiej inicjatywy Komisji Europejskiej. Wydarzenie odbywa się równolegle w 33 krajach.

W zeszłorocznej edycji imprezy w Małopolsce wzięło udział 46 tys. osób.

szl/ mrt/