17.08.2019
PL EN
23.04.2014 aktualizacja 23.04.2014

Resort nauki czeka na decyzję TK ws. opłat za drugi kierunek studiów

Ministerstwo nauki spokojnie czeka na rozstrzygnięcie Trybunału Konstytucyjnego dotyczące odpłatności za drugi kierunek studiów. W Polsce przysługuje prawo do bezpłatnej nauki, ale nie w każdej formie - powiedziała we wtorek minister Lena Kolarska-Bobińska.

Wniosek z zbadanie zgodności z konstytucją przepisu o odpłatności za drugi kierunek studiów złożyli do Trybunału w grudniu 2011 roku politycy Prawa i Sprawiedliwości. We wtorek o złożenie takiego wniosku do Rzecznika Praw Obywatelskich wystąpili przedstawiciele Komitetu Kryzysowego Humanistyki Polskiej.

Argumentowali, że przepis ten jest niezgodny z Konstytucją RP gwarantującą równy, bezpłatny, powszechny dostęp do edukacji na wszystkich poziomach. Ich zdaniem ograniczenie dostępu do studiowania drugiego kierunku poważnie przyczyniło się do kryzysu i zapaści finansowej wielu wydziałów humanistycznych i społecznych. O jak najszybsze rozpatrzenie wniosku dotyczącego odpłatności za drugi kierunek studiów zaapelowali we wtorek także m.in. naukowcy, którzy kandydują z list Prawa i Sprawiedliwości do Parlamentu Europejskiego.

"Składanie tego wniosku jeszcze raz, takiego samego, wydaje mi się działaniem +fajerwerkowym+" - powiedziała we wtorek podczas konferencji prasowej minister nauki i szkolnictwa wyższego prof. Lena Kolarska-Bobińska. Jak wyjaśniła, wniosek złożony do TK przez PiS jest procedowany, bo TK zwracał się do ministerstwa i innych instytucji z pytaniami dotyczącymi tej sprawy.

"Spokojnie czekamy na rozwiązanie. Sądzę, że nauka bezpłatna przysługuje w Polsce, ale nie oznacza to, że powinna przysługiwać każda jej forma, przez każdy przedział czasowy" - podkreśliła minister.

Jej zdaniem przywrócenie możliwości bezpłatnego studiowania na drugim kierunku nie pomoże uniwersytetom zapełnić się studentami. "Zmienia się sposób myślenia młodzieży o studiach, zmienia się zainteresowanie kierunkami studiów, a przede wszystkim maleje liczba studentów. Przywrócenie bezpłatnego drugiego kierunku to nie jest rozwiązanie. Trzeba myśleć, co zrobić, by wzmocnić polską humanistykę, bo pewne trendy są nieodwracalne. Szukajmy trwałych systemowych rozwiązań, a nie doraźnych działań" - powiedziała minister.

Przypomniała, że spadek zainteresowania drugim kierunkiem studiów rozpoczął się jeszcze przed październikiem 2013 roku, kiedy odpłatność zaczęła obowiązywać. Szybciej niż zainteresowanie innymi wydziałami i naukami zaczęło spadać też zainteresowanie filozofią. "Spadek liczby kandydatów na studia humanistyczne obserwujemy co najmniej od 2007 roku. To oznacza, że to coś głębszego i nie jest to bezpośrednio związane z kwestią odpłatności" - zaznaczyła i przypomniała, że problem mniejszego zainteresowania naukami humanistycznymi jest widoczny też w Europie i na świecie.

Zaapelowała też o nieupolitycznianie sprawy odpłatności za drugi kierunek w okresie kampanii wyborczej. "Odnoszę wrażenie, że teraz przyszłość humanistyki weszła w rytm kampanii" - powiedziała.

Przypomniała, że resort nauki przygotował pakiet różnych rozwiązań dla humanistyki. W pakiecie znalazła się m.in. zmiana w opłatach za drugi kierunek, dzięki której 20 proc. najlepszych studentów uczelni, a nie 10 proc., będzie mogło korzystać bezpłatnie z bezpłatnego drugiego kierunku. Studenci już na początku podjęcia tych studiów będą wiedzieli, czy będą musieli wnieść opłatę.

Zmieniono też formułę kierunków zamawianych, w którym zamawiane będą również kompetencje humanistyczne. Zajęcia humanistyczne będą wprowadzane do programów studiów również na politechnikach. Minister zaznaczyła, że zaproponowany pakiet propozycji dla humanistów zyskał pozytywną opinię Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego i dobre sygnały od Parlamentu Studentów RP, organizacji studenckich. Z kolei do składu nowej rady Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki resort nauki zgłosił m.in. dr hab. Jana Sowę, który również działał w Komitecie Kryzysowym Humanistyki oraz prof. Karola Modzelewskiego, który apelował o zmiany w polskiej humanistyce.

PAP - Nauka w Polsce

ekr/ mrt/ gma/

Copyright © Fundacja PAP 2019