19.04.2024
09.05.2014 aktualizacja 09.05.2014

Miejskie zanieczyszczenia mogą zaburzać proces rozmnażania ptaków

Ptakom gniazdującym wzdłuż rzek przepływających przez miasta południowej Walii szkodzą zanieczyszczenia. Pisklęta mają niedowagę, a z powodu zaburzonej gospodarki hormonalnej wykluwa się mniej samic - sugeruje nowe badanie Cardiff University.

Badacze twierdzą, że powodem są zanieczyszczenia kumulujące się w owadach i w rybach, którymi żywią się ptaki. Pod uwagę wzięto gatunek rzecznego ptaka pluszcza zwyczajnego. Jest on cennym wskaźnikiem zanieczyszczenia rzek i może pomóc określić, czy miejskie zanieczyszczenia wpływają na reprodukcję dzikich zwierząt i ryb w rzekach.

"Zanieczyszczenia są wciąż powodem do niepokoju, jeśli chodzi o dziką przyrodę w okolicy brytyjskich rzek" - przyznał prof. Steve Ormerod z Cardiff University. "Dzikie ptaki, jak pluszcze, są bardzo istotnym wskaźnikiem kondycji środowiska i skażenia sieci pokarmowej, a musimy zdawać sobie sprawę, kiedy populacjom, innym gatunkom czy nawet ludziom grozi niebezpieczeństwo" - zaznaczył.

Badacze wykazali obecność miejskich zanieczyszczeń w ptasim pokarmie i ich silny związek z zaniżonym poziomem produkowanych przez tarczycę hormonów - odgrywających ważną rolę w rozwoju i wzroście - u piskląt. Jeden z nich miał o 43 proc. niższy poziom u ptaków z miejskich rzek niż z terenów rolniczych.

Naukowcy planują teraz pogłębić swoje badania, a także zlokalizować konkretne źródła zanieczyszczeń - podał portal BBC News.

W badaniu, oprócz Cardiff University, wzięli udział także naukowcy z brytyjskiego Natural Environment Research Council, Exeter University i University of Saskatchewan w Kanadzie. (PAP)