29.03.2024
29.08.2014 aktualizacja 29.08.2014

Insulina może pomóc w ostrym zapaleniu trzustki

Insulina może chronić komórki przed ostrym zapaleniem trzustki - chorobą, której dotychczas nie udaje się skutecznie leczyć - informuje "Journal of Biological Chemistry”.

Ostre zapalenie trzustki (OZT) rozwija się, gdy dochodzi do aktywacji wytwarzanych przez trzustkę enzymów już w obrębie tego narządu. Trzustka zaczyna trawić samą siebie i okoliczne tkanki, a pacjent odczuwa wyjątkowo silny, długotrwały ból w nadbrzuszu i wymiotuje.

Uaktywnione enzymy trzustkowe (których naturalną funkcją jest trawienie pokarmu) niszczą ściany naczyń krwionośnych i sąsiadujące z trzustką ściany przewodu pokarmowego. Może to spowodować wewnętrzny krwotok lub przedziurawienie ściany jelita (perforację). Silna reakcja zapalna może ulec uogólnieniu i doprowadzić do niewydolności wielonarządowej, dając objawy podobne do sepsy.

Ciężka postać ostrego zapalenia trzustki może doprowadzić do niewydolności układu oddechowego, nerek i układu krążenia oraz zaburzeń krzepnięcia krwi. Tak ciężki przebieg kończy się śmiercią w około 10 proc. przypadków.

W większości (około 80 proc. przypadków) choroba jest następstwem spożycia nadmiernej ilości alkoholu albo kamicy żółciowej – najczęściej pojawia się po obfitym, tłustym posiłku z alkoholem, na przykład w okresie świątecznym. Mogą ją spowodować także niektóre leki, wady rozwojowe, urazy czy mutacje genów sprzyjające wewnątrzkomórkowej aktywacji enzymów trzustkowych, a w 10 proc. przypadków przyczyny nie udaje się ustalić. Ponieważ nie opracowano dotychczas skutecznej metody leczenia przyczynowego, pacjentom podaje się tylko dożylnie płyny i preparaty odżywcze oraz środki przeciwbólowe.

Zespół doktora Jasona Bruce’a z University of Manchester wykazał, że insulina – hormon wytwarzany przez komórki beta trzustki - może chronić wydzielające enzymy komórki pęcherzykowe trzustki przed aktywacją pod wpływem alkoholu oraz metabolitów kwasów tłuszczowych.

Okazało się, że hormon ten pozwala przywrócić komórkom pęcherzykowym odpowiedni poziom energii i umożliwia normalną pracę pompom wapniowym w błonie komórkowej, co zapewnia właściwy poziom wapnia, chroniący komórki przed martwicą i samostrawieniem.

Autorzy badań uważają, że dzięki dalszym badaniom z udziałem zwierząt i ludzi uda się dokładniej poznać ochronny wpływ insuliny i opracować metody leczenia ostrego zapalenia trzustki. (PAP)