24.04.2024
10.10.2014 aktualizacja 10.10.2014

Politechnika Gdańska będzie miała nowy superkomputer

Politechnika Gdańska podpisała w czwartek umowę na dostawę superkomputera wartego 30 mln zł. Cały system zostanie zbudowany do końca tego roku. Będzie to pierwsze w Polsce urządzenie zdolne wykonać biliard operacji matematycznych na sekundę.

Dostawcą komputera będzie konsorcjum firm Megatel i Action.

Jak poinformował dziennikarzy po podpisaniu umowy pełnomocnik konsorcjum Olaf Białek, na maszynę, która będzie miała formę klastra, czyli grupy połączonych z sobą komputerów, złoży się w sumie ponad 2,6 tysiąca procesorów. Całość ma zostać umieszczona w 30 szafach i będzie ważyć ok. 15 ton.

Jerzy Proficz z Centrum Informatycznego Trójmiejskiej Akademickiej Sieci Komputerowej Politechniki Gdańskiej wyjaśnił, że komputer będzie najszybszą maszyną obliczeniową w Polsce, zdolną wykonać biliard (1 000 000 000 000 000) operacji matematycznych na sekundę.

Proficz poinformował, że sprzęt będzie wykorzystywany w wielu dziedzinach - poczynając od fizyki czy chemii, a na medycznie kończąc. Wyjaśnił, że urządzenie będzie służyło np. do przeprowadzania wirtualnych eksperymentów fizycznych lub chemicznych, które dzięki komputerowi będzie można przeprowadzać taniej i szybciej niż w rzeczywistości.

Sprzęt, który będzie najważniejszą częścią realizowanego na PG projektu Centrum Doskonałości Naukowej Infrastruktury Wytwarzania Aplikacji, ma też służyć m.in. do analizy zapisów dźwiękowych i obrazów. Ta ostatnia możliwość ma być wykorzystywana m.in. w badaniach endoskopowych: komputer będzie analizował nagrania z badań przewodu pokarmowego i wskazywał na obrazy mogące sugerować wystąpienie niepożądanych zmian w organizmie.

Gdy pod koniec roku superkomputer zostanie dostarczony Politechnice, będzie on pracował wraz ze swoim poprzednikiem pochodzącym z 2011 r. Jak poinformował dziennikarzy rektor PG, prof. Henryk Krawczyk, trzyletni sprzęt jest około dziesięć razy wolniejszy od nowego nabytku.

aks/ gma/ krf/