29.03.2024
01.11.2014 aktualizacja 01.11.2014

Znalazł się kawałek Australii

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Fragment Australii został znaleziony pod wyspiarskim państwem Vanuatu na południowym Pacyfiku – informuje Australian Associated Press.

Położone na wschód od wybrzeży Australii Vanuatu zajmuje łańcuch ponad 80 wulkanicznych wysp. Dotychczas geologowie uważali, że nie mają one związku z kontynentem australijskim.

Jednak zespół naukowców z James Cook University znalazł w powstałych z zakrzepłej magmy skałach Vanuatu maleńkie kryształki minerału zwanego cyrkonem, będące w tym samym wieku co podobne kryształki na północy Australii. Najnowsze techniki radiometryczne wykazały, że mają one około trzech miliardów lat.

Jak skomentował jeden z naukowców Carl Spandler, kryształków „nie powinno tam być”, a odkrycie może mieć znaczące implikacje dla zrozumienia, jak powstały kontynenty i zrewidować obecne poglądy dotyczące kształtowania się skorupy ziemskiej.

Autorzy badań uważają, że część Australii znajdująca się obecnie pod Vanuatu oddzieliła się od macierzystego kontynentu około 100 milionów lat temu. (PAP)