29.03.2024
16.12.2014 aktualizacja 16.12.2014

Ptaki straciły zęby 116 mln lat temu

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Ptaki straciły uzębienie ok. 116 mln lat temu, jeszcze w czasach dinozaurów – donoszą naukowcy na łamach najnowszego numeru tygodnika „Science”.

Biologów od dawna intrygowało pytanie, czy uzębienie utracił już wspólny przodek wszystkich ptaków, czy może działo się to później, równolegle w różnych ptasich liniach ewolucyjnych. Bezzębie wyewoluowało u wielu kręgowców, w tym ptaków czy niektórych grup ssaków, takich jak mrówkojady, pangoliny czy walenie.

Naukowcy odkryli w ptasim genomie szczątkowe geny, które w przeszłości odpowiadały za rośnięcie zębów. W wyniku analizy genów, badacze doszli do wniosku, że utrata zębów wystąpiła u wspólnego przodka ptaków, ok. 116 mln lat temu.

„Jedna z najważniejszych lekcji z naszych badań brzmi, że w tych martwych genach jest zapisana opowieść, którą można odczytać, podobnie jak w martwych organizmach, które przetrwały pod postacią skamieniałości” - opisuje współautor badań, Mark Springer z Montclair State University (USA).

Formowanie się zębów u kręgowców jest złożonym procesem, w który włącza się wiele różnych genów. Spośród nich sześć jest istotnych dla właściwego kształtowania się zębiny i szkliwa. Naukowcy badali tych sześć genów w genomach 48 gatunków ptaków. U wszystkich stwierdzono podobne mutacje, co oznacza, że muszą one wywodzić się od wspólnego przodka wszystkich ptaków.(PAP)