29.03.2024
20.04.2015 aktualizacja 20.04.2015

Balon ze studenckimi eksperymentami doleciał na Słowację

Źródło: Studenckie Koło Astronautyczne/ Facebook Źródło: Studenckie Koło Astronautyczne/ Facebook

Balon z pięcioma eksperymentami przygotowanymi przez studentów Politechniki Warszawskiej w ramach misji PW-Launcher1 doleciał na Słowację. Teraz studenci Sekcji Balonowej Studenckiego Koła Astronautycznego będą analizowali wyniki przeprowadzonych w stratosferze eksperymentów.

Balon stratosferyczny wystartował w sobotę z terenu Śląskiego Centrum Naukowo-Technologicznego Przemysłu Lotniczego w Czechowicach-Dziedzicach. Miał przetestować zaprojektowane przez członków koła układy elektroniczne, wykonać zdjęcia Ziemi z dużej wysokości oraz testować i wykorzystać eksperymentalnie ładunki znajdujące się na pokładzie balonu.

"Balon doleciał na Słowację do miejscowości Kriva, gdzie na liniach telefonicznych znalazła go miejscowa ludność" - poinformował wiceprezes SKA PW Tomasz A. Miś. "Aktualnie jesteśmy na etapie obróbki danych z czujników, kamer i dyktafonu" - dodał.

Misja objęła pięć eksperymentów naukowych: trzy Sekcji Balonowej - KULLA 2, KULLA 3, CAPELLA P1; jeden zespołu PW-Sat2 - PARTICULA 4 oraz eksperyment studentki Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.

Eksperyment KULLA 2 i KULLA 3 to element pracy dyplomowej jednego z członków Koła Astronautycznego PW. Pierwszy z nich pomoże zdefiniować parametry atmosfery bardzo użyteczne przy projektowaniu dużych statków powietrznych lżejszych od powietrza. Z kolei KULLA 3 pozwoli zmierzyć, ile energii promieniowania słonecznego jest w stanie pochłonąć powłoka statku powietrznego lżejszego od powietrza.

PARTICULA 4 to eksperyment prowadzony przez zespół PW-Sat2, który zamierza wysłać w przestrzeń drugiego polskiego studenckiego satelitę. Eksperyment jest stratosferyczną wersją żagla deorbitacyjnego, w jaki zostanie wyposażony satelita PW-Sat2 podczas jego misji w przestrzeni kosmicznej.

Eksperyment CAPELLA P1 jest - jak informują organizatorzy wydarzenia - prawdopodobnie najdłuższą latającą anteną na świecie o długości 200 m. Pozwoli ona zbadać rozchodzenie fal Programu 1 Polskiego Radia na bardzo dużych wysokościach oraz przetestować tak potężną konstrukcję w czasie lotu do stratosfery pod kątem późniejszego zbudowania podobnej anteny nadawczej wykorzystywanej np. do łączności podwodnej.

Serię doświadczeń zakończył eksperyment z aparatem otworkowym - urządzeniem badającym wpływ zmiany intensywności promieniowania słonecznego na różnych wysokościach lotu na materiał światłoczuły.