19.04.2024
08.05.2015 aktualizacja 08.05.2015

Siedem polskich uczelni w rankingu QS World University

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Siedem polskich uczelni znalazło się w tegorocznej edycji rankingu QS World University Ranking dla kierunków studiów. Najlepiej polskie uczelnie wypadły w kategorii fizyka i astronomia, w której zaklasyfikowano aż pięć z nich.

QS World University Ranking przygotowuje brytyjska firma Quacquarelli Symmonds, która wydaje publikacje poświęcone edukacji i studiowaniu za granicą. Publikuje ona trzy osobne zestawienia, oceniające całokształt działalności uczelni, dziedziny naukowe oraz kierunki studiów. W tegorocznym rankingu kierunków oceniono 3551 uniwersytetów. Ostatecznie w rankingu kierunkowym zostało uwzględnionych 894 instytucji prowadzących 14 tys. kierunków studiów. Zestawienie uwzględnia 36 różnych dyscyplin naukowych.

Wśród polskich uczelni w klasyfikacji kierunków QS uwzględnione zostały: Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Jagielloński, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Politechnika Warszawska, Uniwersytet Łódzki, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego i Politechnika Wrocławska.

Spośród polskich uczelni najlepiej w zestawieniu wypadły Uniwersytet Warszawski i Uniwersytet Jagielloński, które znalazły się na liście najlepszych uczelni w dziesięciu dyscyplinach naukowych. Lingwistyka, neofilologia, matematyka, nauki polityczne i stosunki międzynarodowe prowadzone na Uniwersytecie Warszawskim znalazły się na miejscach w przedziale 101-150; filozofia, fizyka i astronomia - 151-200; chemia, anglistyka zajęły pozycje w przedziale 201-250; w przedziale 251-300 znalazła się informatyka, a w przedziale 301-400 nauki biologiczne.

Na Uniwersytecie Jagiellońskim najlepiej wypadła neofilologia, która zmieściła się w przedziale 101-150; anglistyka, geografia, lingwistyka i filozofia dotarły na miejsca 151-200; fizyka i astronomia oraz matematyka - na miejsca 251-300; za to chemia, nauki biologiczne i medycyna znalazły się w przedziale 301-400.

Politechnika Warszawska znalazła się w rankingu w pięciu dziedzinach: elektryka i elektronika uplasowały się w przedziale 101-150; mechanika i aeronautyka na miejscach 201-300; informatyka oraz fizyka i astronomia na miejscach 251-300; a matematyka w przedziale 301-400.

Akademia Górniczo-Hutnicza umieściła w zestawieniu informatykę (miejsca 301-400) oraz fizykę i astronomię (miejsca 301-400), a Politechnika Wrocławska informatykę (miejsca 301-400) oraz elektrykę i elektronikę (miejsca 251-300). Również w dwóch kategoriach zakwalifikowano Uniwersytet Łódzki. Prowadzona na nim anglistyka uplasowała się w przedziale 251-300; a fizyka i astronomia na miejscach 301-400. W dziedzinie rolnictwo i leśnictwo w przedziale 51-100 znalazła się Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego.

Ranking bierze pod uwagę np. umiędzynarodowienie, cytowalność, stosunek liczby nauczycieli do liczby studentów, opinie na temat szkoły w świecie akademickim oraz wśród pracodawców. Jest dostępny na stronie internetowej.