Nauka dla Społeczeństwa

23.04.2024
PL EN
21.05.2015 aktualizacja 21.05.2015

Studenci zaczynają zmagania w zawodach Shell Eco-marathon

Fot. PAP/ Bartłomiej Zborowski 23.04.2015 Fot. PAP/ Bartłomiej Zborowski 23.04.2015

Ponad 200 studenckich drużyn z 30 krajów rozpoczyna w czwartek zmagania w zawodach Shell Eco-marathon Europe 2015. Zadaniem uczestników - w tym 11 zespołów z Polski - jest pokonanie jak najdłuższego dystansu na przygotowanym przez nich energooszczędnym pojeździe.

Shell Eco-marathon Europe to jeden z najbardziej wymagających inżynierskich konkursów studenckich na świecie. Zadaniem zespołów biorących udział w rywalizacji jest skonstruowanie pojazdu, który pokona jak najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa lub 1 kWh. Podczas zawodów młodzi konstruktorzy będą mogli przetestować samodzielnie zaprojektowane i zbudowane pojazdy. Między 21 a 24 maja zmierzą się one na ulicznym torze w Rotterdamie.

W tym roku do finałowych zawodów Shell Eco-marathon Europe zakwalifikowało się 11 zespołów studenckich z sześciu polskich uczelni technicznych.

Politechnikę Warszawską będzie reprezentował zespół SKAP, czyli twórcy pojazdu „Kropelka 2015”. Wyzwaniem, jakie postawili sobie studenci na tegoroczny Shell Eco-marathon Europe, jest pobicie rekordu Polski ustanowionego przez poprzednią „Kropelkę” i przełamanie granicy 1000 km przejechanych na jednym litrze paliwa. Kropelka zbudowana na Politechnice Warszawskiej przez członków Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów (SKAP) na jednym litrze paliwa przejechała już 659 km, bijąc w ten sposób rekord Polski.

W zawodach weźmie też udział zespół SKAP2 z pojazdem „PAKS+”. W 2013 roku zespół zdobył 1. miejsce w rywalizacji pojazdów w swojej kategorii, z wynikiem 334,2 km przy zużyciu 1 litra benzyny. W ubiegłym roku pojazd osiągnął lepszy wynik, jednak nie utrzymał miejsca na najwyższym stopniu podium. Dystans 376, 5 km/l benzyny dał zespołowi 2. miejsce, za ekipą z Francji, która na 1 litrze benzyny przejechała aż 468,8 km.

"Celem, który sobie postawiliśmy w tym roku, jest osiągnięcie jeszcze lepszego wyniku dzięki nowym rozwiązaniom, które wprowadzamy w pojeździe. W zespole czuć rosnącą adrenalinę i oczekiwanie na moment, gdy efekty naszej całorocznej pracy zostaną poddane próbie w konfrontacji z innymi teamami z Europy" - mówi menadżer zespołu Krzysztof Banasik.

Politechnikę Warszawską, poza zespołami SKAP, będą reprezentowały także zespoły GreenArrow oraz twórcy pojazdu „Hussar” - Simr Team.

Z Politechniki Lubelskiej, która uczestniczy w konkursie od 2010 roku, do Rotterdamu jedzie ekipa ELVIC TEAM - twórcy napędzanego energią elektryczną pojazdu „ELVIC 3 epsilon”. "Nasze przygotowania to wiele miesięcy pracy oraz duża ilość wyrzeczeń. Mamy w końcu kolejną okazję, aby sprawdzić swój projekt w międzynarodowych zawodach" - mówi menadżer zespołu Dominika Pobereszko.

Również od 2010 roku w Shell Eco-marathon obecna jest Politechnika Gdańska. W tym roku będzie reprezentowana przez dwa zespoły: HydrogenCar PG oraz tegorocznego debiutanta, zespół KNKP Racing. Ten ostatni na zawody przygotował pojazd „Sagitta”, przypominający wyglądem kultowego Fiata 126p. "Zdecydowaliśmy się wziąć udział w Shell Eco-marathon Europe, ponieważ jest to doskonała okazja do zdobycia cennych doświadczeń, zarówno pod kątem projektowania pojazdu, jak również możliwości wymiany wiedzy z innymi uczestnikami zawodów" - mówi menadżer zespołu Piotr Andrzejewski.

Z Politechniki Śląskiej na starcie zawodów staną zespoły: Smart Power - twórcy napędzanego baterią elektryczną pojazdu „MuSHELLka” oraz Smart Power Urban z pojazdem „BYTEL”.

Przedstawicielem Politechniki Łódzkiej będzie zespół Iron Warriors, twórcy napędzanego benzyną pojazdu „EcoArrow II” . Wojskową Akademię Techniczną, która weźmie udział w konkursie po raz drugi, będzie reprezentował zespół WAT ECO TEAM i ich trzykołowy bolid „WAT GREEN 2”.

Uczestnicy rywalizują obecnie w dwóch różnych kategoriach: „Prototype” - futurystyczne pojazdy o opływowych kształtach, zaprojektowane z myślą o redukcji tarcia i maksymalizacji wydajności oraz „UrbanConcept” - pojazdy dostosowane do jazdy miejskiej, w których fotel kierowcy pozwala na jazdę w pozycji siedzącej. Pojazdy mogą być wyposażone w jeden z siedmiu napędów: benzyna, diesel, etanol, ciekły gaz, gaz sprężony, zasilanie wodorem, zasilanie akumulatorowe. Polskie zespoły przygotowały siedem futurystycznych pojazdów w kategorii "Prototype" oraz cztery w kategorii "UrbanConcept".

Zdjęcia z pierwszej edycji zawodów zorganizowanych w 1985 roku, przedstawiają około 20 drewnianych pojazdów, w większości napędzanych silnikami kosiarek, ustawionych w kolejce do startu. Trzy dekady później europejska edycja gromadzi rocznie ponad 3 tys. uczestników, których wspiera ponad 40 tys. kibiców.

W pierwszej edycji europejskiej w 1985 roku, szwajcarski zespół Henry zdobył pierwszą nagrodę za prototyp pojazdu, który na 1 litrze paliwa pokonał dystans 680 km. W 2014 roku zespół Microjoule La Joliverie z Francji ustanowił w tej samej kategorii nowy rekord pokonując 3 tys. 314,9 km na 1 litrze paliwa. To prawie pięciokrotnie więcej niż 30 lat temu. Polacy są obecni na Shell Eco-marathon Europe od 2006 roku. Dekadę temu w zawodach wziął udział jeden zespół, który reprezentował Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów (SKAP) przy Politechnice Warszawskiej.

Obecnie Shell Eco-marathon jest globalną inicjatywą, która odbywa się również co roku w Stanach Zjednoczonych i Azji. W tym roku w Ameryce konkurs zostanie rozegrano między 9 a 12 kwietnia w Detroit, w stanie Michigan, zaś azjatycka edycja odbyła się w dniach 26 lutego - 1 marca w Manili na Filipinach.

W tym roku Shell Eco-marathon Europe po raz ostatni odbędzie się w Rotterdamie. W 2016 roku impreza przeniesiona zostanie do Londynu.

PAP - Nauka w Polsce

ekr/ agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024