28.03.2024
06.06.2015 aktualizacja 06.06.2015

Inwazyjne biedronki rozpoczynają wcześniej rozmnażanie

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Inwazyjne biedronki Harmonia axyridis rozpoczynają rozmnażanie wcześniej, a okres, w którym prowadzą reprodukcję, trwa dłużej, niż u innych gatunków - czytamy w "Nature Communications". To może wyjaśniać sukces związany z inwazjami tych biedronek.

Z powodu delikatnego i zmiennego wzoru na pokrywach skrzydeł biedronki Harmonia axyridis nazywa się czasami arlekinami. I to wszystko, co można o nich powiedzieć miłego. W końcu XX w. gatunek ten, pochodzący z Chin i Japonii, przywieziono do Europy do zwalczania plagi mszyc. Zwierzęta potrafiące zjeść setki mszyc dziennie okazały się wyjątkowo skuteczne. Szybko jednak wymknęły się ze szklarni i ruszyły na podbój Europy.

Chcąc ustalić źródła skuteczności H. axyridis naukowcy zajęli się ich cyklem życiowym. Cykl ten, zwany też rozwojowym, obejmuje proces przemian prowadzących do pełnego rozwoju organizmu, od czasu jego powstania aż do śmierci. Cykl może się zmieniać pod wpływem doboru naturalnego, płciowego albo też obu.

Zrozumienie tych zmian, do których dochodzi w reakcji na nowy rodzaj środowiska, jest jednym z kluczy do zrozumienia sukcesu gatunku inwazyjnego - zauważa Benoit Facon z francuskiego Institut national de la recherche agronomique (INRA) w Montpellier.

Biedronki azjatyckie opanowały tereny, na których panują rozmaite typy klimatu i warunki ekologiczne. Dlatego gatunek ten jest idealny do badań zmian cyklu życiowego, jakie mogą zachodzić w następstwie inwazji.

Facon i jego zespół porównali cykle życiowe dorosłych biedronek H.axyridis z różnych populacji - lokalnych, inwazyjnych i grup kontrolnych, umieszczonych w jednakowym środowisku. Chcieli ustalić, jak w czasie inwazji biedronek ewoluuje ich cykl życiowy.

U populacji kontrolnych (grupy biedronek swobodnie żerujących, wychowanych od stu pokoleń w środowisku wolnym od drapieżników) długość życia uległa skróceniu, podobnie jak długość okresu, w którym biedronki były zdolne do rozmnażania.

Natomiast populacje inwazyjne zainwestowały więcej w reprodukcję, dzięki czemu były do niej zdolne przez okres dłuższy niż biedronki z pozostałych grup. Zdaniem badaczy wydłużenie okresu reprodukcji może być przystosowaniem do różnych środowisk.

Nowe badanie potwierdziło jednocześnie, że cykl życiowy może ewoluować bardzo gwałtownie, a zmiany w cyklu życiowym (w czasie trwania inwazji) zachodzą pod wpływem warunków, na jakie gatunek inwazyjny natrafia w nowym środowisku. (PAP)