20.04.2024
28.07.2015 aktualizacja 28.07.2015

Promieniowanie pomaga edytować geny

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Dzięki wykorzystaniu małych dawek promieniowania jonizującego można dziesięciokrotnie skuteczniej modyfikować ludzkie geny w komórkach macierzystych – informuje pismo Stem Cells Translational Medicine.

Metodę opracowali specjaliści z Cedars-Sinai Board of Governors Regenerative Medicine Institute. Pozwala ona skuteczniej wprowadzać do genomu tak zwane geny reporterowe, które świecą, gdy komórka macierzysta przekształca się w specyficzną komórkę organizmu. Mogą na przykład świecić na zielono gdy przekształca się w komórkę serca, zaś na czerwono gdy staje się neuronem.

Promieniowanie jonizujące uważa się zwykle za szkodliwe, jednak w przypadku edycji genów okazało się korzystnym czynnikiem. "Nowa technika pozwala znacznie skuteczniej edytować geny w komórkach macierzystych i zwiększy tempo dokonywania nowych odkryć” – powiedział jeden ze współautorów, dr Clive Svendsen.

Edytowanie genów pozwala naukowcom korygować powodujące choroby mutacje, co teoretycznie pozwoliłoby leczyć choroby w warunkach laboratoryjnych. Można też stwarzać patologiczne mutacje w normalnych komórkach, aby modelować choroby.

Metoda napromieniania mogłaby pozwolić lepiej poznać dystrofie mięśniowe, rdzeniowy zanik mięśni czy pląsawicę Huntingtona. Można by na przykład wypróbowywać działanie nowych leków na hodowlach komórek, do których wprowadzone zostały patologiczne geny.(PAP)