28.03.2024
19.08.2015 aktualizacja 19.08.2015

Drony stresują niedźwiedzie

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Amerykańskie czarne niedźwiedzie wykazują oznaki stresu, gdy przelatuje obok nich dron – informuje pismo „Current Biology”.

Naukowcy z University of Minnesota założyli sześciu czarnym niedźwiedziom obroże z aparaturą monitorującą ich czynności życiowe i dokonywali pomiarów podczas 17 przelotów dronów (maszyny mijały zwierzęta w odległości 20 metrów). Choć niedźwiedzie nie wykazywały zwiększonej aktywności podczas przelotu, ich tętno za każdym razem wyraźnie przyspieszało.

Dalsze prace powinny wyjaśnić, czy niedźwiedzie potrafią się przyzwyczaić do obecności brzęczących natrętów. Autorzy badań ostrzegają, że zestresowane zwierzęta mogą być narażone na niebezpieczeństwo - jeśli na przykład wtargną na terytorium innego osobnika czy wybiegną na drogę. Dlatego zalecają ostrożne użycie dronów, szczególnie w przypadku zagrożonych gatunków.

Bezzałogowe statki powietrzne często są używane przez badaczy, ponieważ pozwalają na obserwację zwierząt w odległych, trudno dostępnych lokalizacjach. Niekiedy jednak używa się ich do umyślnego straszenia zwierząt - jak w przypadku kanadyjskiego GooseBustera, który dzięki błyskającym światłom oraz głośnikowi emitującemu głosy ptaków drapieżnych i wycie wilka odstrasza dzikie gęsi, by nie zanieczyszczały plaży w Ottawie. (PAP)