16.04.2024
30.09.2015 aktualizacja 30.09.2015

Powierzchnia Plutona niczym skóra węża – nowe zdjęcia z sondy New Horizons

Zdjęcie Plutona w sztucznie uwypuklonych kolorach wykonane przez sondę New Horizons 14.07.2015 r. i przesłane na Ziemię 19 września. Ukształtowanie terenu przypomina nieco widok skóry węża. Źródło: NASA/JHUAPL/SWRI. Zdjęcie Plutona w sztucznie uwypuklonych kolorach wykonane przez sondę New Horizons 14.07.2015 r. i przesłane na Ziemię 19 września. Ukształtowanie terenu przypomina nieco widok skóry węża. Źródło: NASA/JHUAPL/SWRI.

W ostatnim czasie NASA prezentuje kolejne zdjęcia wykonane przez sondę New Horizons, które stopniowo docierają do Ziemi. Na jednym ze zdjęć widać fragment powierzchni Plutona z tak ułożonymi górami, że przypominają skórę węża.

Sonda New Horizons przeleciała w pobliżu Plutona 14 lipca 2015 r. Od tamtej pory sonda przesyła na Ziemię kolejne zdjęcia wykonane wówczas z bliska Plutonowi. Nadsyłane są także inne dane naukowe.

Niedawno do naukowców dotarły dane dotyczące rozmieszczenia metanu zestalonego jako lód. Utworzono na ich podstawie mapę obejmującą część powierzchni planety karłowatej. Jej analiza wskazuje, że rozkład metanu na Plutonie jest skomplikowany. Są obszary z większymi koncentracjami, szczególnie równiny i obrzeża kraterów, a także miejsca, gdzie metan wcale nie występuję, np. w centrach kraterów i na ciemnych obszarach. Przykładowo dużo metanu jest na równinie Sputnik Planum, a w górach obok niej brak metanu, podobnie jak na obszarze o nieformalnej nazwie Cthulhu Regio, gdzie metan występuje tylko na kilku odizolowanych obrzeżach kraterów.

Jedno z najciekawszych zdjęć Plutona dotarło na Ziemię 19 września 2015 r. Widać na nim różne kolory, które nieco uwypuklono, aby lepiej dostrzec szczegóły budowy powierzchni. Dodatkowo do jego opracowania wykorzystano też dane z zakresu podczerwonego. Efekt jest bardzo ciekawy – powierzchnia planety karłowatej przypomina wyglądem skórę węża. Zdjęcie to jest dowodem na to, że budowa oraz historia geologiczna Plutona są bardzo złożone. (PAP)