28.03.2024
21.03.2016 aktualizacja 21.03.2016

Niektórzy ludzie odziedziczyli część DNA po wymarłych denisowianach

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

W genomie współczesnych mieszkańców Melanezji - wysp leżących zachodniej cześci Oceanii, zachowało się dziedzictwo denisowian - gatunku, który żył w Eurazji obok neandertalczyków i naszych przodków. Wyniki nowych badań przedstawiono w "Science".

Przez większość historii Homo sapiens nasi przodkowie żyli obok innych gatunków ludzkich i człowiekowatych, które jednak z czasem jeden po drugim wymierały. W ostatnim okresie, na terenie Eurazji, byli to neandertalczycy i denisowianie. Naukowcy już wcześniej ustalili, że przodkowie wielu z dzisiejszych mieszkańców Ziemi (w wyjątkiem tych, którzy wywodzą się bezpośrednio z Afryki) krzyżowali się z neandertalczykami. Ślad tych krzyżówek znajduje się w naszych genomach.

O wiele mniej wiadomo na temat DNA denisowian, które teoretycznie również mogłoby przetrwać do dziś w genomach ludzi współczesnych.

Nowych danych na ten temat dostarczają badania Benjamina Vernota z University of Washington w Seattle i współpracujących z nim naukowców, którzy analizowali genomy 1 523 osób z całego świata, m.in. 35 mieszkańców wyspy Northern Island Melanesia, należącej do Papui Nowej Gwinei.

Autorzy badania potwierdzili, że ok. 1,5-4 proc. elementów składowych genomów przedstawicieli wszystkich badanych populacji żyjących dziś poza Afryką zostało odziedziczone po neandertalczykach. W genomach mieszkańców Melanezji wytropili również dziedzictwo denisowian. Jest ono w tej populacji bardzo wyraźne i dotyczy od 1,9 do 3,4 proc. genomu.

Zdaniem naukowców w historii ludzi współczesnych do krzyżówek (i przepływu genów pomiędzy gatunkami) z neandertalczykami dochodziło co najmniej trzy razy. W przypadku denisowian zdarzyło się to prawdopodobnie raz - to znaczy, że przedstawiciele obu gatunków krzyżowali się tylko w jednym, choć niekoniecznie krótkim okresie historii swojego sąsiadowania w Eurazji.

Dalsze analizy pokazały, że pewne części genomu, w jego dzisiejszej formie, są wolne od spuścizny po neandertalczykach i denisowianach. Jest to np. materiał genetyczny ważny dla rozwoju kory mózgu i części kresomózgowia zwanej prążkowiem (u dorosłych). (PAP)