Nauka dla Społeczeństwa

28.03.2024
PL EN
30.05.2016 aktualizacja 30.05.2016

Polski bolid podbił Francję

Źródło: Politechnika Łódzka Źródło: Politechnika Łódzka

Superoszczędny bolid zbudowany przez zespół studentów Politechniki Łódzkiej pokonał pojazdy kilkunastu zachodnioeuropejskich zespołów i zajął I miejsce w Challenge EducEco w Valenciennes oraz II miejsce w Shell Eco-marathon w Le Mans w kategorii prototypów napędzanych silnikiem spalinowym.

Organizatorzy wyróżnili też design projektu i zastosowane w nim innowacyjne rozwiązania techniczne, m.in. napęd i sterowanie. Zespół Iron Warriors z Politechniki Łódzkiej oraz ich ekologiczny pojazd wrócili z Francji z międzynarodowych zawodów, w których odnieśli sukces stając na podium - poinformowała rzecznik uczelni dr Ewa Chojnacka.

Superoszczędny bolid zbudowany przez zespół studentów w ramach SKN Miłośników Motoryzacji to najbardziej ekonomiczny pojazd spalinowy w Polsce. Koordynatorem projektu jest Szymon Madziara. Do Iron Warriors należy rekord Polski, który od zeszłego lata wynosi 830 kilometrów na jednym litrze paliwa.

W poszczególnych zespołach studenci pracują nad mechaniką, elektroniką, telemetrią oraz poprawieniem techniki jazdy. Podczas Shell Eco-marathon nie liczy się prędkość, ale innowacyjność i ekologiczne rozwiązania. Grupy młodych inżynierów samodzielnie konstruują pojazdy, które dzięki niewielkim oporom mają przejechać maksymalną liczbę kilometrów na jednym litrze paliwa.

Drużyny mogą startować w dwóch kategoriach: Urban Concept i Prototype. Pojazdy z pierwszej kategorii projektowane są w taki sposób, aby mogły być dopuszczone do ruchu miejskiego. Druga kategoria, w której startował nasz zespół, nastawiona jest na maksymalizację wyniku, dlatego bolidy mają aerodynamiczny, opływowy kształt, są lekkie, a wygoda kierowcy i praktyczność pojazdu schodzi na drugi plan. Ponadto w każdej kategorii prowadzona jest odrębna klasyfikacja ze względu na rodzaj napędu.

Każda drużyna ma do wykorzystania cztery próby polegające na pokonaniu 16,113 km w czasie nie dłuższym niż 39 minut po torze ulicznym. Po zakończonej próbie mierzona jest objętość zużytego paliwa i na tej podstawie obliczany jest dystans, jaki bolid pokonałby na 1 litrze paliwa.

PAP - Nauka w Polsce

kol/ mrt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024