28.03.2024
20.06.2016 aktualizacja 20.06.2016

WWF: wieloryb u polskich brzegów Bałtyku

U polskich brzegów Morza Bałtyckiego został zaobserwowany duży waleń – informuje organizacja ekologiczna WWF Polska. Eksperci nie wiedzą jeszcze, co to za gatunek, ale apelują o zgłaszanie wszelkich obserwacji tego morskiego ssaka.

Wieloryb został zaobserwowany w porcie Gdyni przez marynarzy z fregaty z ORP Kościuszko w piątek (17 czerwca). Dzięki materiałowi filmowemu i zdjęciowemu udało się ustalić, że jest to mały wieloryb. Nie znamy wciąż jednak gatunku, do którego należy. W Bałtyku czyha na niego sporo zagrożeń, łącznie z kolizją ze statkiem. Morze Bałtyckie jest jednym z najbardziej zatłoczonych mórz świata.

Naukowcy i organizacja ekologiczna WWF apelują do wszystkich, którzy zaobserwują wieloryba, o natychmiastowe informowanie Stacji Morskiej Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego w Helu (pod numerem telefonu 601-88-99-40) lub Błękitnego Patrolu WWF (telefon 795-53-60-09).

Wizyty dużych waleni w Bałtyku zdarzają się co jakiś czas. Nie są znane dokładne przyczyny ich pojawiania się w naszym morzu, ale są to stosunkowo rzadkie przypadki, które mogą być m.in. następstwem zagubienia się. Bałtyk nie jest optymalnym siedliskiem dla dużych waleni, bo jest stosunkowo płytki i brakuje w nim pożywienia. Jedynym gatunkiem, który stale występuje w naszym morzu i jest przystosowany do życia w tym akwenie, tworząc populację bałtycką, jest jeden z najmniejszych gatunków waleni, morświn.

W ubiegłym roku wolontariusze Błękitnego Patrolu WWF przyjęli zgłoszenie o martwym waleniu w pobliżu plaży w Stegnie. Na miejscu okazało się, że był to 23-tonowy martwy finwal. (PAP)