28.03.2024
10.08.2016 aktualizacja 10.08.2016

Dinozaury mogły widzieć czerwień

Dinozaury mogły widzieć czerwoną barwę i to w wielu odcieniach – dowodzą naukowcy na łamach pisma "Proceedings of the Royal Society B".

Gen odpowiedzialny za widzenie czerwonej barwy pojawił się u przodków gadów i ptaków setki mln lat temu. To dzięki niemu dzisiaj u ptaków występuje czerwone upierzenie, a u żółwi czerwone ornamenty na skórze czy skorupach. Naukowcy uważają, że również dinozaury mogły dostrzegać czerwone kolory.

Badania z ostatnich lat przyniosły odkrycie genu odpowiedzialnego za wytwarzanie czerwonego pigmentu u ptaków i żółwi. Obie te grupy spokrewnione były z dinozaurami poprzez wspólnych przodków.

Gen nosi oznaczenie CYP2J19 i pozwala ptakom i żółwiom na przetwarzanie żółtego pigmentu z ich diety na czerwony. To z kolei - dzięki obecności elementów pigmentu w siatkówce ich oczu - pomaga wzmocnić widzenie czerwonej barwy.

Aby dokonać rekonstrukcji historii ewolucyjnej genu CYP2J19 naukowcy "przekopali się" przez dane genetyczne wielu gatunków ptaków i gadów. Jak dowodzą, gen ten liczy ok. 250 mln lat i pojawił się prawdopodobnie u archelozaurów – wspólnych przodków żółwi, ptaków i dinozaurów. Żółwie wyodrębniły się następnie z tej grupy.

Zdaniem jednego z autorów najnowszych badań Nicka Mundy\'ego z University of Cambridge (W. Brytania) dinozaury, podobnie jak dzisiejsze ptaki, mogły nie tylko widzieć czerwień, ale również rozróżniać znacznie więcej odcieni czerwonej barwy niż np. ludzie.

Czerwone upierzenie odgrywa często u ptaków ważną rolę podczas godów, ponieważ intensywność barwy świadczy o kondycji samca.(PAP)