20.04.2024
25.08.2016 aktualizacja 25.08.2016

Mikroskop z pajęczyny

Z pajęczego jedwabiu można wykonać tanie soczewki pozwalające oglądać szczegóły zbyt małe dla tradycyjnych mikroskopów optycznych - informuje pismo „Nano Letters”.

Prawa fizyki ograniczają zdolność rozdzielczą optycznego mikroskopu, pozwalając dostrzec struktury nie mniejsze niż 200 nanometrów (takie rozmiary mają najmniejsze z bakterii).

Zespół doktora Zengbo Wanga z uniwersytetu w Bangor (Walia) współpracując z prof. Fritzem Vollrathem z Oksfordu wykazał, że dzięki położonej na badanej powierzchni nici pajęczej można osiągnąć 2 do 3 razy lepszą rozdzielczość. Działające jak walcowata soczewka włókno pozwala zobaczyć niektóre niedostrzegalne przez zwykły mikroskop przetrwalniki czy wirusy.

“Supersoczewki” konstruowano już wcześniej, stosując wyrafinowane metody wytwarzania, jednak po raz pierwszy udało się wykorzystać do tego celu dość dobrze dostępny materiał biologiczny – włókno dużych tropikalnych pająków Nephila edulis („edulis” znaczy „jadalny” - odkrywca nazwał je tak, ponieważ mieszkańcy Nowej Kaledonii uważają te stawonogi za przysmak). Wytrzymała nić pająka jest dziesięciokrotnie cieńsza od ludzkiego włosa. (PAP)