19.04.2024
07.09.2016 aktualizacja 07.09.2016

ESA: Odnaleziono lądownik Philae na jądrze komety

Sonda kosmiczna Rosetta sfotografowała lądownik Philae w zacienionym miejscu na jądrze komety 67P/Churyumov–Gerasimenko. Poinformowała o tym Europejska Agencja Kosmiczna (ESA).

Zdjęcia zostały wykonane za pomocą kamery pracującej na sondzie Rosetta, która krąży wokół jądra komety. Udało się to na miesiąc przed planowanym końcem misji Rosetty. Fotografia, na której dostrzeżono lądownik, została wykonana 2 września 2016 r. z odległości 2,7 km, a rozdzielczość zdjęcia wynosi 5 cm na piksel, co jest wystarczające do rozróżnienia charakterystycznego kształtu Philae i niektórych jego elementów.

O wykonaniu zdjęć ESA poinformowała w poniedziałek wieczorem.

Lądownik Philae osiadł na jądrze komety 67P/Churyumov–Gerasimenko (67P/Czuriumow-Gierasimienko) 12 listopada 2014 r. Ostatni raz był widziany krótko po lądowaniu. Było ono pechowe, ponieważ lądownik trafił w zacienione miejsce na komecie. Po trzech dniach jego baterie wyczerpały się i przeszedł w stan hibernacji, kontaktując się z sondą Rosetta jedynie krótko w czerwcu i lipcu 2015 r., gdy kometa zbliżyła się do Słońca, zwiększając tym samym energię generowaną przez baterie słoneczne.

Dokładna pozycja lądownika nie była znana aż do początku września, gdy uzyskano opisywane zdjęcia. Dane radiowe pozwalały ustalić pozycję z dokładnością do kilkudziesięciu metrów, ale na zdjęciach niskiej rozdzielczości wykonywanych z większych odległości od komety nie udało się definitywnie rozpoznać Philae. Umiejscowienie lądownika udało się ostatecznie potwierdzić na podstawie zdjęć w wysokiej rozdzielczości, wykonanych z bliskiej odległości od powierzchni komety.

"Jest to ukończenie długotrwałych i trudnych poszukiwań. Już myśleliśmy, że lądownik Philae został stracony na zawsze. To niesamowite, że udało się go odnaleźć pod sam koniec misji" - mówi kierownik misji Rosetta, Patrick Martin.

Misja Rosetta jest prowadzona przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA). W jej ramach działa sonda Rosetta krążąca wokół jądra komety, i wypuszczono lądownik Philae. Na lądowniku znajduje się instrument polskiej konstrukcji (elementy penetratora MUPUS). Polscy naukowcy uczestniczą także w zespołach badawczych analizujących dane zbierane w ramach misji Rosetta. (PAP)