19.04.2024
25.09.2016 aktualizacja 25.09.2016

Naukowcy odkryli wczesnego gada z cechami dinozaura

Ma 230 mln lat i głowę noszącą cechy przywodzące na myśl późniejsze dinozaury. Nieznany dotychczas gatunek gada odkryli w Teksasie amerykańscy naukowcy. Swoje wyniki opublikowali na łamach "Current Biology".

Nowo odkryte zwierzę paleontolodzy nazwali Triopticus primus. Ich uwagę przyciągnęła budowa jego głowy, której kształt opisują jako kopułę. Jest to cecha charakterystyczna dla dinozaurów, które żyły 100 mln lat temu i później.

"Do tej pory nie znaliśmy żadnego podobnego gatunku z okresu triasu. Nie domyślaliśmy, że tak wyglądające zwierzę mogło egzystować poza epoką kredy" - podkreśla jedna z autorek badań, Michelle Stocker z Virginia Polytechnic Institute i State University.

Zaskoczeniem była również wewnętrzna struktura kości Triopticusa - podobna, jak u pachycefalozaurów. "I nie było to tylko zewnętrzne podobieństwo" - dodaje Stocker. Tomografia czaszki wykazała, że była ona zbudowana z oddzielonych od siebie części.

Zdaniem naukowców w przypadku wspomnianych wyżej zwierząt można mówić o zjawisku konwergencji: kształtowania się w toku ewolucji podobnych cech budowy - u organizmów należących do różnych grup systematycznych.

Naukowcy nie są w stanie odpowiedzieć na pytanie, dlaczego zwierzę to miało taki, a nie inny kształt głowy, i jakie jest jego wytłumaczenie ewolucyjne. Podkreślają, że żaden inny spokrewniony gatunek nie miał zbliżonego kształtu czaszki.

W czasie, gdy żył Trioptiucus, na Ziemi dopiero pojawiały się pierwsze znane dinozaury: niewielkie, lekkie, mięsożerne stworzenia, które przemieszczały się na dwóch nogach. (PAP)