28.03.2024
13.02.2017 aktualizacja 13.02.2017

Mechanizm fotosyntezy może być wcześniejszy niż sądzono

Mechanizm fotosyntezy, jednego z najbardziej procesów kluczowych dla istnienia życia na Ziemi, mógł pojawić się wcześniej, niż sądzono – informują naukowcy japońscy na łamach pisma „Nature Communications”.

Fotosynteza jest kluczowym dla życia na Ziemi procesem biologiczno-chemicznym, w którym pod wpływem światła i przy udziale m.in. dwutlenku węgla wytwarzane są związki organiczne oraz tlen jako produkt uboczny. Nie wiadomo jednak dokładnie, kiedy ten proces pojawił się na Ziemi.

Zespół japońskich naukowców badał jednokomórkowy organizm o nazwie Methanospirillum hungatei. Przypuszcza się, że istniał on jeszcze zanim wyewoluował proces fotosyntezy. Badacze odkryli jednak, że zawiera on geny podobne do tych, jakie odgrywają rolę w fotosyntezie.

W trakcie dalszej analizy białek syntetyzowanych przez te geny oraz badania substancji w organizmie Methanospirillum, naukowcy zaobserwowali u niego prymitywny proces przypominający mechanizm metaboliczny w fotosyntezie, służący do wytworzenia takich związków organicznych, jak glukoza.

Wyniki badań mogą pomóc w zrozumieniu, w jaki sposób proces fotosyntezy wyewoluował. Mogą także przyczynić do takiego zmodyfikowania roślin, żeby ten proces zoptymalizować.(PAP)