28.03.2024
12.05.2017 aktualizacja 12.05.2017

Gorące mitochondria

Dostarczające energii dla żywych komórek mitochondria rozgrzewają się do temperatury nawet 50 stopni Celsjusza - informuje pismo bioRxiv.

Choć temperatura naszego ciała nie przekracza zwykle 37 stopni C., usytuowane wewnątrz komórek mitochondria mogą się rozgrzewać do 50 st. C.

W mitochondriach utleniane są substancje pokarmowe. Choć nie jest to zwykłe spalanie, ale wielostopniowy, kontrolowany proces, powstaje wówczas wiele ciepła.

Dotychczasowe metody pomiarowe nie pozwalały na precyzyjny pomiar temperatury tak małych struktur, jednak w ciągu ostatniego roku kilka zespołów naukowców opracowało barwniki, których fluorescencja zmienia się w sposób zależny od temperatury.

Pierre Rustin z francuskiego instytutu medycznego INSERM wraz z kolegami z Korei Płd. i Niemiec wykorzystał barwnik opracowany przez naukowców z Singapuru, aby dokonać pomiaru wnętrza mitochondriów ludzkiej nerki oraz komórek skóry utrzymywanych w temperaturze 38 st. Celsjusza. Okazało się, że mitochondria pracują w temperaturze co najmniej o 6 do 10 stopni wyższej niż reszta komórki.

Także opublikowana w lutym tego roku praca japońskiego zespołu (który do pomiaru użył innego barwnika) wspomina o temperaturze mitochondriów – w przypadku ludzkich komórek nowotworowych są one o 6 do 9 stopni cieplejsze niż reszta komórki.

Dotychczas specjaliści zakładali, że mitochondria ssaków czy ptaków pracują w temperaturze odpowiadającej temperaturze ich ciała. Być może trzeba będzie zweryfikować wyniki wielu eksperymentów.

Mitochondria zwierząt zmiennocieplnych i roślin prawdopodobnie działają w dużo niższych temperaturach, trzeba będzie jednak zweryfikować te przypuszczenia eksperymentalnie. (PAP)