29.03.2024
25.05.2017 aktualizacja 25.05.2017

Praczłowiek pojawił się najpierw w Europie, a nie w Afryce?

Rozdzielenie się linii ewolucyjnej przodków człowieka i przodków szympansów mogło nastąpić na obszarze południowej Europy, a nie – jak dotąd uważano – w Afryce – donoszą naukowcy na łamach „Public Library of Science”.

Jeśli teorię tę uda się potwierdzić, trzeba będzie na nowo napisać podręczniki. Okazuje się bowiem, że przodkowie człowieka mogli się najpierw pojawić najpierw w Europie - nie zaś w Afryce, i że stało się to kilkaset tysięcy lat wcześniej, niż sądzono – sugerują naukowcy z Bułgarii, Niemiec i Kanady.

Takie wnioski oparte zostały na analizie fragmentów uzębienia Graecopithecus freybergi - hominida, który żył ok. 7 mln 200 tys. lat temu. Gatunek znany był dotąd z zaledwie jednego fragmentu kostnego, odkrytego w 1944 r. w Grecji.

Najnowszy okaz, czyli ząb przedtrzonowy, został znaleziony w 2012 r. w Bułgarii.

Analizując za pomocą tomografii komputerowej wewnętrzną budowę zęba naukowcy doszli do wniosku, że posiada ona cechy typowe dla ludzi współczesnych oraz naszych przodków.

Oznacza to, że jest to najstarszy znany ludzki przodek, który nie należy już do linii ewolucyjnej małp.(PAP)