23.04.2024
17.08.2017 aktualizacja 17.08.2017

Nowe rodzaje komórek mózgu

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Pozornie jednakowe komórki mózgu mogą należeć do setek, a nawet tysięcy odmiennych rodzajów – informuje pismo „Science”.

Mózg bywa niekiedy porównywany do sieci komputerowej, jednak znacznie się od niej różni. Część jego funkcji jest wyuczona, jednak wiele innych zależy od samych komórek mózgowych.

Specjaliści z Salk Institute oraz University of California w San Diego poddali badaniom 2784 komórek kory czołowej mózgu 25-letniego, zmarłego mężczyzny oraz 3377 neuronów z mózgu myszy. U myszy udało się zidentyfikować 16 typów komórek podobnych z wyglądu, jednak różniących się genetyczną aktywnością, u ludzi – 21. Niektóre rodzaje komórek nie były wcześniej znane.

Zdaniem autorów zrozumienie roli poszczególnych rodzajów neuronów (mogą ich być setki czy tysiące) powinno pomóc w poznaniu mechanizmów działania mózgu, zakłóceń związanych z chorobami, a nawet tajemnic ludzkiej świadomości. Ułatwi także prace nad sztuczną inteligencją.

Poszczególne komórki sklasyfikowano ze względu na sposób metylacji DNA. Dołączenie grupy metylowej do biologicznego nośnika informacji lub jej usunięcie pozwala zmieniać aktywność genów, włączając je i wyłączając.

Dalsze badania mają dotyczyć większej liczby mysich i ludzkich mózgów oraz ich poszczególnych regionów i pomóc w wyszczególnianiu rodzajów komórek, pozwalających np. na: hamowanie przekazywania sygnałów pomiędzy innymi komórkami lub poprawiania ich; dostarczanie informacji o specyficznych kolorach, dźwiękach, ruchach obserwowanych obiektów, czy dotyku lądującego na skórze komara i innych bodźcach.

Gdy lista komórek już będzie gotowa naukowcy zamierzają porównać aktywność genów u zdrowych osób z aktywnością genów osób z chorobami mózgu. Wiedząc dokładnie, jakie są elementy składowe mózgu, można będzie symulować pracę ich różnie działających układów. (PAP)