20.04.2024
18.10.2017 aktualizacja 18.10.2017

Albatros jest czarno-biały, by lepiej latać

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Badania nad dronami nieoczekiwanie wyjaśniły zagadkę ubarwienia skrzydeł albatrosów – informuje „Journal of Thermal Biology”.

Niektóre z wielkich ptaków, które poruszając się głównie szybując, mają skrzydła białe od spodu, a czarne z wierzchu. Przykładem może być albatros (albatros wędrowny ma największą rozpiętość skrzydeł ze wszystkich żyjących gatunków ptaków – do 350 cm). Wytwarzanie ciemnego barwnika - melaniny - oznacza dodatkowy wydatek energetyczny, zatem musi czemuś służyć. Dotychczas przyjmowano, że dwubarwność daje albatrosowi kamuflaż – lecącego ptaka gorzej widać zarówno z dołu, jak i z góry.

Prowadząc badania nad możliwie lotnymi dronami, inżynier Abdessattar Abdelkefi i jego zespół z New Mexico State University odkryli, że dwukolorowe skrzydła mają większą siłę nośną i stawiają mniejszy opór aerodynamiczny. Czarna powierzchnia górna bardzo skutecznie absorbuje światło słoneczne i nagrzewa się do temperatury o 10 stopni Celsjusza wyższej niż dolna. Dzięki temu ciśnienie powietrza na górnej powierzchni skrzydła obniża się, co zmniejsza opór aerodynamiczny i zwiększa siłę nośną.

Odkrywcy efektu mają zamiar wykorzystać go przy konstrukcji bardziej wydajnych i mających większy zasięg dronów stosowanych na morzu. (PAP)