28.03.2024
26.10.2017 aktualizacja 07.11.2017

Kompletny szkielet tyranozaura

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Niemal kompletny szkielet tyranozaura odkryli paleontolodzy w Stanach Zjednoczonych – poinformował serwis internetowy University of Utah (USA).

Skamieniały szkielet tyranozaura odkryto w stanie Utah (USA). Okaz w połowie października został przetransportowany przez śmigłowiec do lokalnego Muzeum Historii Naturalnej, gdzie zostanie poddany dalszym badaniom.

Skamieniałość liczy ok. 76 mln lat i należy najprawdopodobniej do gatunku Teratophoneus curriei. Szkielet oszacowano na kompletny w ok. 75 proc., przy czym szczególnie istotne jest, że zachowała się niemal cała czaszka.

Osobnik prawdopodobnie nie wszedł jeszcze w dorosły wiek w chwili śmierci. Liczył ok. 12-15 lat, a jego ciało miało długość do siedmiu metrów.

„Niecierpliwie czekamy na to, żeby bliżej przyjrzeć się szkieletowi i dowiedzieć się więcej na temat anatomii, biologii i ewolucji dinozaurów z północno-zachodniej części Stanów Zjednoczonych” - opisuje dr Randall Irmis z University of Utah.

Naukowcy przypuszczają, że dinozaur został pogrzebany w korycie rzeki lub podczas powodzi na równinie, dzięki temu szkielet mógł zachować się nienaruszony.

Badacze odkryli na tym samym stanowisku również skamieniałości krokodyli, żółwi, ssaków, płazów, ryb i bezkręgowców.(PAP)