28.03.2024
23.05.2019 aktualizacja 23.05.2019

NASA zachęca: wyślij swoje imię na Marsa

Bilet na marsjańską misję  – taki upominek można otrzymać od NASA w wersji elektronicznej (i potem sobie wydrukować) po wysłaniu swojego imienia na Marsa. Źródło: NASA/JPL-Caltech. Bilet na marsjańską misję – taki upominek można otrzymać od NASA w wersji elektronicznej (i potem sobie wydrukować) po wysłaniu swojego imienia na Marsa. Źródło: NASA/JPL-Caltech.

Wraz z przyszłym łazikiem marsjańskim Mars 2020 na Czerwoną Planetę polecą także imiona wielu osób, zapisane na specjalnym chipie - ogłosiła we wtorek amerykańska agencja kosmiczna. Zgłoszenia będą przyjmowane do 30 września 2019 r.

Łazik Mars 2020 ma zostać wystrzelony w lipcu 2020 roku, a na powierzchni Czerwonej Planety powinien wylądować w lutym 2021 roku. Będzie ważył około tony i poszuka śladów dawnego życia mikrobiologicznego, zbada klimat i geologię planety, a także pobierze próbki, które będą przetransportowane na Ziemię.

Obecnie można bardziej personalnie związać się z tym projektem poprzez wysłanie swojego imienia i nazwiska, które polecą na Marsa na pokładzie łazika. Jest to kontynuacja podobnych akcji prowadzonych dla wcześniejszych misji kosmicznych. W przypadku misji InSight z okazji skorzystały 2 miliony osób.

Imiona ochotników będą naniesione na krzemowy chip. Linijki tekstu będą miały rozmiary 75 nanometrów, czyli jednej tysięcznej grubości ludzkiego włosa. W ten sposób na jednym chipie można zapisać ponad milion imion. Chip, albo większa ich liczba, znajdzie się na pokładzie łazika Mars 2020 pod szklaną pokrywą.

Liczba osób, które nadesłały swoje imiona do misji Mars 2020 wynosi już prawie 400 tysięcy i z każdą sekundą rośnie (stan na dzień 22 maja 2019 r. godz. 12:40). Każdy kto chce zgłosić swoje imię może tego dokonać na stronie internetowej www.nasa.gov/mars2020.

Osoby, które uczestniczyły w ten sposób w poprzednich misjach, mogą sprawdzić swoje konto „Frequent Flyers” ma stronie NASA, gdzie znajdą „bilety” i zebraną liczbę „mil”. Za lot Mars 2020 będzie możliwość „zarobienia” około 300 milionów mil. (PAP)