28.03.2024
03.06.2019 aktualizacja 03.06.2019

Roztocza i kleszcze blisko spokrewnione ewolucyjnie

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Roztocza i kleszcze są blisko spokrewnione ewolucyjnie – dowodzą naukowcy w artykule na łamach pisma „Nature Communications”.

Szczękoczułkowce są podtypem stawonogów bez wyodrębnionej głowy. Nie posiadają czułków, ich funkcję przejęły odnóża ulokowane w okolicach otworu gębowego. Jest to liczna i zróżnicowana grupa, reprezentowana przez 110 tys. stawonogów, w tym pająki, skorpiony, roztocza i kleszcze.

Zespół naukowców z University of Bristol i Natural History Museum w Londynie zrekonstruował historię ewolucyjną szczękoczułkowców. Badacze odkryli, że roztocza i kleszcze nie tworzą dwóch odrębnych ewolucyjnie linii, ale są częścią tej samej linii, która tym samym zyskuje rangę najbardziej różnorodnej wśród szczękoczułkowców.

Skamieniałości stawonogów datowane są nawet na 500 mln lat. Jak tłumaczą naukowcy, żeby zrozumieć, na czym polegał sukces tej grupy ewolucyjnej, trzeba umieć zrekonstruować zachodzące w niej pokrewieństwa.

Jak tłumaczy prof. Davide Pisani, poznano dotąd 42 tys. gatunków roztoczy i 12 tys. gatunków kleszczy. Bliskie pokrewieństwo roztoczy i kleszczy oznacza, że są one jako całość bardziej zróżnicowane niż pająki, których opisano ponad 48 tys. gatunków.

Więcej: https://www.bristol.ac.uk/news/2019/may/mites-and-ticks-.html (PAP)