28.03.2024
05.07.2019 aktualizacja 05.07.2019

Gowin: kosmos jest bardzo poważną gałęzią gospodarki

Wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin podczas otwarcia warsztatów, 5 bm. w siedzibie resortu nt. programu eksploracyjnego ESA. Fot. PAP/Wojciech Olkuśnik 05.07.2019 Wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin podczas otwarcia warsztatów, 5 bm. w siedzibie resortu nt. programu eksploracyjnego ESA. Fot. PAP/Wojciech Olkuśnik 05.07.2019

Kosmos to nie tylko przekraczanie granic ludzkiego poznania, kosmos jest także bardzo poważną gałęzią gospodarki - powiedział w piątek szef resortu nauki Jarosław Gowin. Dodał, że Polska jest coraz częściej postrzegana jako poważny gracz na rynku badań kosmicznych.

W piątek w siedzibie resortu nauki odbywają się warsztaty poświęcone programowi E3P (ang. European Exploration Envelope Programme). To przedsięwzięcie Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), obejmujące przygotowanie lotów załogowych na niską orbitę ziemską i lotów w dalszą przestrzeń kosmiczną. Dotyczy również rozwoju robotyki kosmicznej, która umożliwia eksplorację Marsa i Księżyca.

"Te warsztaty służą bardzo praktycznym celom. Chcemy, żeby polscy przedsiębiorcy, ale także polscy naukowcy lepiej zakorzenili się w badaniach międzynarodowych, żeby nawiązali kontakty” - powiedział dziennikarzom wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin. Wyraził przy tym nadzieję, że już wkrótce efektem tych warsztatów będą konkretne projekty naukowe, ale także konkretne projekty biznesowe.

"Kosmos to jest dzisiaj nie tylko przekraczanie granic ludzkiego poznania, kosmos to jest także bardzo poważna gałąź gospodarki” - ocenił w rozmowie z dziennikarzami wicepremier.

Dodał, że Polska zarówno pod względem kształcenia, jak i pod względem badań naukowych i zastosowań gospodarczych, "zaczyna dołączać do czołówki europejskiej”.

"Bardzo się cieszę, że te dzisiejsze warsztaty pod auspicjami Europejskiej Agencji Kosmicznej odbywają się właśnie w ministerstwie nauki. To jest dowód na to, że Polska jest coraz poważniej postrzegana jako istotny gracz na rynku badań kosmicznych" - zaznaczył.

Otwierając warsztaty, Gowin powiedział, że co prawda eksploracja przestrzeni kosmicznej jest możliwa dzięki pokojowej współpracy krajów z całego świata, ale głównym celem Polski jest wspólne działanie z Europejską Agencją Kosmiczną.

Zdaniem szefa resortu nauki program E3P stwarza szansę na zaangażowanie w ambitny projekt eksploracji kosmosu. "Zidentyfikowanie szans polskich interesariuszy sektora kosmicznego na przyłączenie się do wspólnych wysiłków w jego ramach ma dla nas zasadnicze znaczenie" - podkreślił.

Obecnie trwa pierwszy etap programu E3P; decyzje dotyczące finansowania drugiego etapu zostaną podjęte podczas Rady Ministerialnej ESA, Space19+ w listopadzie br.