24.04.2024
14.07.2019 aktualizacja 14.07.2019

Komórki raka jajnika uzależnione od białka Ran

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Białko Ran, pełniące rolę transportera pomiędzy cytoplazmą a jądrem komórkowym, stanowi klucz do spowolnienia rozwoju raka jajnika - informują naukowcy z Uniwersytetu Montrealskiego na łamach pisma "Nature Communications".

W przypadku komórek raka jajnika białko Ran jest swego rodzaju "taksówką" do błony komórkowej dla innego białka - RhoA, które odgrywa kluczową rolę w migracji tych komórek. Bez białka Ran komórki raka nie mogą migrować do nowych miejsc i tworzyć przerzutów.

"W prawidłowych komórkach białko RhoA bez problemu dociera do błony komórkowej. Jednak nie w komórkach raka jajnika. Musi najpierw połączyć się z białkiem Ran i skorzystać z +podwózki+. Wykazaliśmy, że w komórkach nowotworowych, w których zablokowaliśmy białko Ran, następował rozpad białka RhoA. Bez RhoA komórki nowotworowe tracą zdolność poruszania się, migracji i atakowania zdrowych komórek" - mówi dr Anne-Marie Mes-Masson, współautorka analizy.

"Mobilność zdrowych komórek nie jest uzależniona od białka Ran, dlatego możemy celować w komórki raka bez wpływania na prawidłowe komórki. Nasze badania wskazują, że blokowanie białka Ran może pomóc także w walce z innymi rodzajami nowotworów" - komentuje dr Diane Provencher, druga z autorek.

Badaczki rozpoczęły już pracę nad małymi molekułami, które mogłyby działać jako inhibitory Ran i spowalniać lub zatrzymywać rozwój raka.(PAP)