20.04.2024
07.08.2019 aktualizacja 07.08.2019

Słabe mięśnie zwiększają ryzyko zgonu

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Niska masa mięśni rąk i nóg ma związek z większym ryzykiem zgonu u osób po 65. roku życia - informują naukowcy z Brazylii na łamach "Journal of Bone and Mineral Research".

Naukowcy z Uniwersytetu Sao Paulo przez cztery lata prowadzili badania w grupie 839 osób po 65 roku życia, koncentrując się zależności pomiędzy ryzykiem zgonu a poziomem tkanki mięśniowej oraz tkanki tłuszczowej podskórnej i trzewnej. Niski poziom masy mięśniowej występował u blisko 20 proc. badanych.

Po wzięciu pod uwagę innych czynników, takich jak wiek, aktywność fizyczna, cukrzyca czy choroby układu sercowo-naczyniowego, badacze ustalili, że mała masa mięśniowa była związana z ryzykiem zgonu w największym stopniu. W przypadku kobiet z małą masą mięśniową ryzyko zgonu wzrastało o 63 proc, a w przypadku mężczyzn - o 11,4 proc.

Autorzy zauważają, że różnica ta może być spowodowana zmianami hormonalnymi związanymi z menopauzą.

"Szybkie przejście z ochronnego środowiska estrogenowego do szkodliwego środowiska hipoestrogenowego, które ma szczególnie negatywny wpływ na układ krążenia, może sprawiać, że po menopauzie rola mięśni szkieletowych, łącznie z produkcją cytokin przeciwzapalnych, staje się bardziej wyraźna" - mówi jedna z autorów publikacji (DOI: 10.1002/jbmr.3710) dr Rosa Maria Rodrigues Pereira z Uniwersytetu Sao Paulo.

Stopniowa utrata masy mięśniowej ma także związek z sarkopenią, która w połączeniu z osteoporozą zwiększa podatność seniorów na upadki, złamania i inne urazy. Utracie masy i siły mięśniowej związanej z wiekiem (sarkopenia pierwotna) można jednak zapobiegać poprzez regularny trening oporowy i dostarczanie odpowiedniej ilości białka w pożywieniu - podkreślają autorzy.(PAP)