25.04.2024
12.08.2019 aktualizacja 12.08.2019

Najstarsze stanowisko archeologiczne na Wyżynie Tybetańskiej pochodzi sprzed 160 tys. lat

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Jaskinia krasowa Baishiya w środkowo-zachodnich Chinach jest miejscem, gdzie odkryto najstarsze ślady obecności praludzi na obszarze Wyżyny Tybetańskiej – informuje serwis internetowy Instytutu Archeologii Chińskiej Akademii Nauk Społecznych.

Zespół naukowców pod kierunkiem prof. Zhang Dongju z Uniwersytetu w Lanzhou, który prowadzi od 2018 roku prace wykopaliskowe w jaskini Baishiya, położonej na wysokości 3280 metrów n.p.m., odkrył dotychczas ponad 1400 kamiennych narzędzi oraz skamieniałe zwierzęce kości sprzed 40 tys. lat, z początkowego okresu górnego paleolitu (40-16 tys. lat temu)

Najnowszym znaleziskiem na stanowisku są fragmenty ludzkich kości sprzed ok. 160 tys. lat, które według naukowców mogą należeć do denisowianina, przedstawiciela tzw. Człowieka z Denisowej Jaskini.

Człowiek z Denisowej Jaskini, którego szczątki odkryto w jaskini krasowej położonej w górach Ałtaj na Syberii, to opisany dopiero w 2010 roku i nieznany wcześniej przedstawiciel rodzaju Homo, spokrewniony z gatunkiem człowieka neandertalskiego.

Wyniki badań chińskich naukowców sugerują odkrycie pierwszych śladów obecności denisowian poza obszarem Ałtaju i wskazują na znacznie dłuższe, niż dotychczas przypuszczano, dzieje obecności praludzi na obszarze Wyżyny Tybetańskiej.

Jak poinformował Chen Fahu z Chińskiej Akademii Nauk, wyniki badań artefaktów i kości z jaskini Baishiya wskazują, że ludzie żyjący tu przed dziesiątkami tysięcy lat z powodzeniem dostosowali się do warunków środowiska na dużych wysokościach.

Dalsze badania prehistorycznych szczątków w jaskini mogą przyczynić się do lepszego poznania procesów ewolucji człowieka na obszarze Azji Wschodniej. (PAP)