18.04.2024
18.08.2019 aktualizacja 18.08.2019

Nowy sposób odczuwania bólu

Fot. PAP/Maciej Czajkowski Fot. PAP/Maciej Czajkowski

Nowo odkryta struktura w ludzkiej skórze pozwala odczuwać uszkodzenia mechaniczne – informuje „Science”.

Przewlekły ból towarzyszy niemal co piątej osobie. Nie tylko jest przyczyną cierpienia, ale także powoduje poważne koszty społeczne. Stąd potrzeba poszukiwania nowych leków przeciwbólowych.

Z drugiej strony wrażliwość na ból pełni funkcję ochronną. Dzięki niej odruchowo odsuwamy dłoń od parzących czy kłujących przedmiotów, co zapobiega uszkodzeniu tkanek.

Dotychczas uważano, że ból odczuwamy dzięki reagującym na silne bodźce mechaniczne, termiczne, chemiczne i elektryczne wolnym zakończeniom nerwowym – nocyceptorom. Okazało się jednak, że trudno mówić o „wolnych „zakończeniach nerwowych” – otacza je odkryta właśnie struktura.

Zespół prof. Patrika Ernforsa z Karolinska Institutet w Szwecji odkrył w skórze myszy strukturę wrażliwą na niebezpieczne podrażnienia ze strony środowiska. Składają się na nią komórki Schwanna – komórki glejowe, które osłaniają i odżywiają komórki nerwowe. Liczne długie wypustki tych komórek tworzą w skórze podobną do siatki strukturę i w jakiś sposób przekazują informację o bodźcu związanym z nimi wypustkom komórek nerwowych. Narząd ten jest wrażliwy na bolesne uszkodzenia mechaniczne, na przykład ukłucie i ucisk.

Podczas eksperymentów udało się zablokować działanie nowej struktury, co zmniejszyło zdolność do odczuwania bólu powodowanego przez bodźce mechaniczne. Zdaniem autorów odkrycie może pomóc w zrozumieniu zjawiska przewlekłego bólu i skuteczniejszym leczeniu.(PAP)