19.03.2024
21.08.2019 aktualizacja 23.08.2019

NASA potwierdziła misję do lodowego księżyca Jowisza

Artystyczna wizja sondy Europa Clipper nad księżycem Europa w pobliżu Jowisza. Źródło: NASA/JPL-Caltech Artystyczna wizja sondy Europa Clipper nad księżycem Europa w pobliżu Jowisza. Źródło: NASA/JPL-Caltech

Amerykańska agencja kosmiczna ogłosiła decyzję potwierdzającą plany realizacji misji Europa Clipper. Jej celem będzie zbadanie księżyca Jowisza o nazwie Europa, gdzie - jak się podejrzewa - pod lodową skorupą istnieje ocean.

Według planów wystrzelenie sondy kosmicznej ma nastąpić pomiędzy 2023 a 2025 rokiem. Sonda wielokrotnie przeleci w pobliżu Europy: aż 45 razy na wysokościach od 2700 km do 25 km od powierzchni. Dla odpowiedniego ustawienia kształtu swojej orbity przeleci też w pobliżu innych księżyców Jowisza, Ganidemeda i Kallisto.

Na pokładzie Europa Clipper znajdzie się zestaw instrumentów naukowych obejmujący m.in. magnetometr, spektrometr, kamery: szerokokątną i wąskokątną, radar. Naukowcy chcą uzyskać zdjęcia powierzchni księżyca w wysokiej rozdzielczości, zbadać skład jej chemiczny, sprawdzić grubość pokrywy lodowej, poszukać podpowierzchniowych jezior, zmierzyć własności pola magnetycznego. Będą też szukać potencjalnych niedawnych erupcji cieplejszej pary wodnej, a także cząsteczek wody w cienkiej atmosferze Europy.

Przygotowaniami do misji kieruje Jet Propulsion Laboratory w Pasadenie (Kalifornia), we współpracy z Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory for the Science Mission Directorate.

Obecnie wokół Jowisza krąży inna bezzałogowa amerykańska sonda kosmiczna – Juno, która została wystrzelona z Ziemi w 2011 roku, a na orbitę wokół Jowisza weszła w 2016 roku. Juno ma działać do 2021 roku.

Z kolei Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) planuje misję JUICE. W jej ramach w 2022 roku ma zostać wystrzelona sonda kosmiczna, która w 2029 roku dotrze do Jowisza i będzie badała m.in. właśnie również Europę, a dodatkowo Ganimedesa i Kallisto. W misji JUICE udział biorą polskie placówki: Centrum Badań Kosmicznych PAN, firmy Astronika i SENER, które uczestniczą w budowie niektórych instrumentów sondy.

Więcej na stronach: https://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?release=2019-167