19.04.2024
27.08.2019 aktualizacja 27.08.2019

Miejskie wrony mają podwyższony poziom cholesterolu

Źródło: Fotolia Źródło: Fotolia

Im bliżej miast żyją wrony, tym wyższy mają poziom cholesterolu – do takiego wniosku doszli badacze z Hamilton College w USA. Przyczyn tego zjawiska naukowcy upatrują w ludzkim jedzeniu.

Badacze z Hamilton College (USA) pod wodzą dr Andrei Townsend pobrali próbki krwi od 140 wron dorastających na terenach miejskich i wiejskich stanu Kalifornia. Oprócz pomiaru poziomu cholesterolu, ocenili również ogólną kondycję zdrowotną ptaków. Następnie sprawdzali, jak zwierzęta radzą sobie w dorosłym życiu.

Wyniki pokazały, że wrony, który żyły w miastach miały wyższy poziom cholesterolu, niż ptaki z terenów wiejskich.

Podwyższone stężenie cholesterolu było związane ze spożywaniem resztek ludzkiego jedzenia, co wykazano na podstawie dodatkowych obserwacji przeprowadzonych na ptakach gniazdujących w okolicach Nowego Jorku. Wybranym wronom regularnie dostarczano cheeseburgery z restauracji McDonald. Wkrótce miały one wyższy poziom cholesterolu, niż ptaki, które żyły nieopodal, ale musiały same zdobywać pożywienie.

Co ciekawe wrony posiadające wyższy poziom cholesterolu cechowały się lepszą kondycją zdrowotną. Chociaż przeżywalność ptaków z terenów miejskich była przez pierwsze trzy lata niższa niż tych ze wsi, nie miało to związku z poziomem cholesterolu.

„Pomimo całej złej prasy cholesterol bywa korzystny i pełni dużo niezbędnych funkcji. Jest on ważną składową błon komórkowych i częścią niektórych kluczowych hormonów. Wiemy, że nadmiar cholesterolu powoduje choroby u ludzi, ale nie wiemy, jaki jego poziom stanowi nadmiar w przypadku dzikich ptaków” – komentuje dr Townsend.

Badacze radzą, by nie dokarmiać dzikich zwierząt, zwłaszcza przetworzonym jedzeniem.

O szczegółach badania można przeczytać na łamach czasopisma „The Condor: Ornithological Applications” (https://academic.oup.com/condor/article-lookup/doi/10.1093/condor/duz040). (PAP)