19.04.2024
01.09.2019 aktualizacja 02.09.2019

Naukowcy zapowiadają misję kosmiczną SMILE

Ilustracja pokazująca obszary dla przyszłych badań satelity SMILE. Misja ma badać związki oddziaływania wiatrem słonecznym, a ziemską magnetosferą. Źródło: ESA/ATG medialab Ilustracja pokazująca obszary dla przyszłych badań satelity SMILE. Misja ma badać związki oddziaływania wiatrem słonecznym, a ziemską magnetosferą. Źródło: ESA/ATG medialab

Misję kosmiczną SMILE do badania oddziaływań pomiędzy wiatrem słonecznym, a magnetosferą Ziemi zapowiedziała Europejska Agencja Kosmiczna (ESA), która misję tę będzie realizowała wspólnie z Chinami.

Wystrzelenie europejsko-chińskiego satelity SMILE jest planowane na 2023 rok. Będzie umieszczony na mocno eliptycznej orbicie wokół Ziemi, w maksymalnej odległości 120 000 km. Głównym celem misji mają być badania oddziaływań pomiędzy Słońcem a Ziemią, w szczególności dotyczących interakcji wiatru słonecznego z magnetosferą po dziennej stronie naszej planety.

Magnetosfera to niewidzialny magnetyczny bąbel wokół Ziemi. Nieustannie chroni planetę przed bombardowaniem cząstkami docierającymi od Słońca, głównie protonami i elektronami.

SMILE będzie mieć na pokładzie cztery instrumenty naukowe: analizator lekkich jonów, magnetometr, kamerę do miękkiego promieniowania rentgenowskiego oraz kamerę do rejestrowania zórz polarnych w ultrafiolecie.

Jak informuje ESA, w ramach przygotowań naukowych do misji, badacze z Europy, Chin i Stanów Zjednoczonych analizują dane z satelity rentgenowskiego XMM-Newton oraz czterech satelitów Cluster przelatujących przez ziemską magnetosferę. Dane te pozwalają na przeprowadzenie symulacji tego, co SMILE będzie obserwować w praktyce.

Źródło: http://sci.esa.int/smile/61516-cluster-and-xmm-newton-pave-the-way-for-smile/ (PAP)