Nauka dla Społeczeństwa

28.03.2024
PL EN
23.09.2019 aktualizacja 23.09.2019

10. Noc w Instytucie Lotnictwa wokół tajemnic kosmosu

Fot. materiały prasowe Fot. materiały prasowe

Tajemnice kosmosu będą motywem przewodnim tegorocznej 10. Nocy w Instytucie Lotnictwa w Warszawie. Ryk silników na pokazach lotów, wirtualne podróże na orbitę czarnej dziury, spotkanie z Arturem Chmielewskim - Polakiem pracującym m.in. przy projekcie Rosetta i inne atrakcje zaplanowano na 11 października.

"Pokażemy polski wkład w eksplorację przestrzeni kosmicznej oraz sukcesy polskich inżynierów m.in. w projektowaniu rakiet, łazików marsjańskich czy sond kosmicznych. W tym roku oferta dla fanów kosmosu jest naprawdę szeroka, a co najważniejsze, dostosowana do gości w każdym wieku" – zapewnia Magda Wiejacha z organizującego wydarzenie Instytutu Lotnictwa.

WIRTUALNE PODRÓŻE W PRZESTRZEŃ KOSMICZNĄ

Artur Chmielewski – polski inżynier, menedżer misji kosmicznych, pracujący w kalifornijskim ośrodku Jet Propulsion Laboratory – NASA opowie o swojej pracy w ramach słynnego projektu Rosetta oraz przy misjach Galileo, Ulysses i Cassini-Huygens, a także o obecnych misjach organizowanych przez amerykańską agencję kosmiczną.

O kosmicznej rewolucji w wykonaniu SpaceX opowie popularyzator nauki, Karol Wójcicki. Goście wykładu dowiedzą się w jaki sposób zmienia się nasze myślenie o lotach kosmicznych oraz jak przełożą się one na naszą rzeczywistość w najbliższym czasie.

Na najmłodszych czekać będzie m.in. wystawa pojazdów kosmicznych zbudowanych z klocków, nocne obserwacje nieba przez teleskop, warsztaty z kodowania przy pomocy edurobotów oraz liczne gry. Odwiedzający będą mogli w różnych zakamarkach instytutu zobaczyć – Predatora, Aliena oraz Transformersa.

Specjalne atrakcje dla fanów nowych technologii przygotowało Polskie Towarzystwo Astronomiczne. Dzięki komputerom będzie można odbyć bezpieczną (bo wirtualną) podróż na orbitę czarnej dziury. Używając sensora ruchu KINECT i specjalnego oprogramowania każdy chętny będzie mógł zobaczyć na żywo jak działa słynne uginanie czasoprzestrzeni przez masywne ciała. Liczne pokazy będą wspierane przez aplikacje na tabletach i smartfonach oraz za pomocą technologii VR (Virtual Reality).

Wspólnie z animatorami Centrum Nauki Kopernik, będzie można odszukać na zdjęciach satelitarnych powierzchni Księżyca miejsce lądowania misji Apollo 11 oraz obejrzeć transmisję telewizyjną sprzed 50 lat dokumentującą to epokowe wydarzenie.

AKROBACJE I LOT NA KRAWĘDZI

Podczas wydarzenia nie zabraknie też samolotów oraz śmigłowców. Na wystawie statycznej zaprezentują się m.in.: najbardziej znany samolot bojowy Polskich Sił Powietrznych – F-16, który zademonstruje zespół F-16 Tiger Demo Team Poland związany z 31. Bazą Lotnictwa Taktycznego Poznań-Krzesiny. Będzie można zobaczyć również: samolot transportowy CASA C-295M, samolot transportowo-pasażerski An-28TD, samolot transportowy M-28B/PT, PZL-130 Orlik, CCAF/NAA T-6 Harvard i Chipmunk, AT-3, Cessna Caravan, An-2, a także liczne śmigłowce wojskowe i cywilne: W-3WA Sokół SAR, Mi-17, Mi-8, Robinson R-44 i wiele innych maszyn (wiatrakowce, szybowce, motoszybowce, motoparalotnie).

Odwiedzający będą mieli okazję porozmawiać z pilotami grup akrobacyjnych oraz spotkać gości panelu dyskusyjnego „EXTREME AIR: precyzja, szybkość, odwaga, czyli niepowtarzalny spektakl powietrzny”: płk. mgr. inż. pil. Piotra Iwaszkę – zastępcę dowódcy 1. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, kapitana Jacka Stolarka – pilota 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego, Wojciecha Bógdała – indywidualnego motoparalotniowego mistrza świata, Marię Muś – pilota zawodowego i instruktora śmigłowcowego oraz Jana Makulę – reprezentanta Kadry Narodowej w akrobacji szybowcowej. Dyskusję będzie moderować pil. Witold Sokół. Uczestnicy panelu opowiedzą o „lataniu na krawędzi” oraz swojej drodze do sukcesu.

RYK SILNIKÓW I SYMULATORY LOTU

Imprezę wzbogacą także liczne pokazy dynamiczne. Harmonogram pokazów obejmuje trzykrotne odpalenie silnika odrzutowego samolotu TS-11 Iskra, należącego do Fundacji Biało-Czerwone Skrzydła oraz dwukrotne uruchomienie historycznego silnika P&W 1340 zabytkowego samolotu T-6 Harvard z okresu II wojny światowej, znajdującego się pod opieką Jacka Mainki z Fundacji Latające Muzeum Polskich Sił Powietrznych. Pokazy urozmaicą występy muzyczne z musztrą paradną przygotowane przez Orkiestrę Wojskową w Radomiu.

Fanów lotnictwa zainteresuje także bogata oferta symulatorów lotu oraz wirtualnej rzeczywistości, dzięki którym będzie można zasiąść m.in. za sterami samolotu pasażerskiego A320 (największy w Polsce symulator, JetZone24), najnowocześniejszego myśliwca F-35 (Pratt&Whitney) oraz zajrzeć do wnętrza samolotu Dreamliner (LS Airport Services).

Po raz kolejny zaprezentowane zostaną także wozy strażackie oraz liczne pojazdy utrzymania nawierzchni z Lotniska F. Chopina (m.in. pług Ural – pierwsza publiczna prezentacja). Dodatkowymi atrakcjami, przygotowanymi specjalnie dla fanów Nocy przez Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze – Lotnisko Chopina, będą także: naziemna latarnia lotnicza firmy „AGA” (latarnia pracowała na Okęciu od pierwszej połowy lat 30. do lat 60., również zostanie udostępniona po raz pierwszy szerszej publiczności), zaawansowany wizualny system dokowania statków powietrznych oraz zestaw lamp sygnalizacyjnych z płyt oraz dróg kołowania na lotnisku.

Historię polskiego oraz zagranicznego lotnictwa będzie można poznać na licznych wystawach oraz ekspozycjach. Po raz pierwszy na Nocy zaprezentowane zostaną modele jednego z najpiękniejszych myśliwców marynarki wojennej USA, czyli F-14. Zwiedzający będą mieli okazję sfotografować oświetlone zabytkowe samoloty, poznać historię Dywizjonu 303, zajrzeć do strefy grup rekonstrukcyjnych oraz zagrać w jedną z wielkoformatowych planszowych gier lotniczych. Okazją do rozmów o historii polskiego lotnictwa będzie także spotkanie autorskie ze Stanisławem Śmistem, autorem wznowionej ostatnio przez Wydawnictwa Naukowe Instytutu Lotnictwa książki pt. „Moje lotnictwo. Prawdy i mity o lotnictwie oraz inne opowiadania”, poruszającej tematykę polskiego samolotu Iryda.

Dla spotterów oraz osób amatorsko interesujących się fotografią lotniczą przygotowane zostały warsztaty, które poprowadzi Sławomir „Hesja” Krajniewski. Udostępniony zostanie także taras widokowy, z którego będzie można zrobić nocne zdjęcia.

GDZIE TESTUJĄ SILNIKI I TRENUJĄ... SKOCZKOWIE NARCIARSCY

Noc w roku będzie też okazją do zwiedzenia niedostępnych na co dzień laboratoriów Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa – m.in. laboratorium materiałoznawstwa. Prowadzone są w nim testy silników komercyjnych, turbin gazowych, parowych i wiatrowych, sprężarek tłokowych i elementów pokryć dla przemysłu lotniczego, energetycznego i wydobywczego. Będzie można zajrzeć też do laboratorium wymiany ciepła i mechaniki płynów – jedyne takie miejsce w Polsce (i jedno z niewielu w Europie), które prowadzi kompleksowe prace badawcze związane z chłodzeniem komponentów silników turbinowych. Na terenie instytutu będzie można zobaczyć m.in. największy tunel aerodynamiczny w Europie Środkowo-Wschodniej, w którym od lat trenują polscy skoczkowie narciarscy, rakietę ILR-33 „BURSZTYN”, która po ostatniej edycji Nocy zaliczyła kolejny lot testowy, bezzałogowiec MOSUPS, system antydronowy SUDIL oraz silniki lotnicze i produkty związane z lotnictwem, kosmosem i teledetekcją.

Inżynierowie instytutu będą także koordynować wydarzenie towarzyszące imprezie pn. EDC Hackathon 2019 Drones. W trakcie 24 godzin zespoły złożone z software’owców i hardware’owców wspólnie podejmą się nietypowego wyzwania z obszaru programowania, bezzałogowych systemów powietrznych i analizy danych. Zadaniem uczestników będzie zbudowanie systemu komunikacji z bezzałogowym statkiem powietrznym. Dane płynące z drona będą wymagały przetworzenia i interpretacji, po czym posłużą do sterowania i wykonywania zadań.

10. Noc w Instytucie Lotnictwa rozkręci warszawski duet dj-ów Exboyfriends: Piotr Kędzierski i Krystian Kościjański, którzy rozpoczną swój set o godzinie 20.00 w futurystycznej rotundzie do badań śmigłowcowych.

Wydarzenia popularnonaukowe odbędą się w Sieci Badawczej Łukasiewicz - Instytucie Lotnictwa w Warszawie, al. Krakowska 110/114 w Warszawie w godzinach 17.00 – 23.00. Nie obowiązuje wcześniejsza rejestracja, wstęp jest wolny dla wszystkich.

Goście imprezy będą mogli dotrzeć na wydarzenie specjalnie oznakowanym, historycznym tramwajem, który będzie kursował od placu Starynkiewicza do przystanku P+R Al. Krakowska w godzinach 16.30 – 23.00. Przejazd dla uczestników imprezy będzie bezpłatny.

Szczegółowy program i harmonogram atrakcji: www.nocwinstytucielotnictwa.pl/atrakcje

PAP - Nauka w Polsce

kol/ ekr/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024