28.03.2024
18.10.2019 aktualizacja 18.10.2019

Kielce/ Dr Peter Seyboth doktorem honoris causa UJK

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Wybitny fizyk eksperymentator, dr Peter Seyboth otrzymał w czwartek tytuł doktora honoris causa Uniwersytetu Jana Kochanowskiego (UJK) w Kielcach. Niemiecki naukowiec, który trzykrotnie był szefom eksperymentów CERN, dziesięć lat temu został profesorem wizytującym na kieleckiej uczelni.

"Jestem bardzo zaszczycony tym wyróżnieniem, najważniejszym jakie do tej pory otrzymałem. Jestem bardzo zadowolony ze współpracy z fizykami z Polski, w szczególności z kieleckiej uczelni" – powiedział dr Seyboth dziennikarzom, przed uroczystym posiedzeniem Senatu UJK z okazji nadania fizykowi tytułu doktora honoris causa.

Dr Seyboth zaznaczył, że z uczelnią w Kielcach współpracuje dłużej niż 10 lat, kiedy to został profesorem wizytującym w Zakładzie Fizyki Jądrowej Instytutu Fizyki. Początki jego współpracy z polskimi uczonymi w ogóle sięgają połowy lat 70.

Współpracownik niemieckiego naukowca, pracujący m. in. na UJK prof. Marek Gaździcki ocenił, że nowy doktor honorowy to niezwykła osoba. Podkreślił, że dr Seyboth był szefem trzech eksperymentów prowadzonych przez CERN (Europejska Organizacja Badań Jądrowych). "Niezwykle rzadka rzecz, pokazująca jego cechy jako naukowca, jego wielki autorytet oraz zdolności motywowania do pracy ludzi z różnych państw i instytucji" – zaznaczył prof. Gaździcki.

Prof. Gaździcki, który pracuje także na Uniwersytecie Goethego we Frankfurcie nad Menem, w CERN - laboratorium ulokowanym na granicy Francji i Szwajcarii, w okolicach Genewy - kieruje eksperymentem pod nazwą NA61/SHINE.

Eksperyment ten zajmuje się fizyką silnie oddziałującej materii, fizyką neutrin i fizyką promieniowania kosmicznego. W przedsięwzięcie, w którym uczestniczy ponad 150 fizyków z całego świata z 33 instytucji naukowych, zaangażowany jest także dr Seyboth.

Niedawno UJK uzyskał grant z Narodowego Centrum Nauki - o wartości ponad 4,3 mln zł - na projekt "Struktury krytyczne w oddziaływaniach silnych", który jest powiązany z eksperymentem CERN. Dofinansowanie pozwoli na zatrudnienie większej liczby naukowców, których praca będzie dotyczyła badania silnie oddziałującej materii.

Pomiary będą dokonywane w CERN, przy użyciu znajdujących się tam akceleratorów i detektorów. W Kielcach dane te będą analizowane. Na UJK powstaną też elementy aparatury pomiarowej, które następnie zostaną przetransportowane do CERN.

PAP - Nauka w Polsce, Katarzyna Bańcer