25.04.2024
06.11.2019 aktualizacja 06.11.2019

Półwysep Iberyjski/ Ozdoba ze szponów orła z okresu neandertalskiego

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Orle szpony używane były przez neandertalczyków jako ozdoby w naszyjnikach. Przykład takiego wykorzystania odkryto na Półwyspie Iberyjskim – informują naukowcy na łamach pisma „Science Advances”.

Orle szpony uważane są za jedne z pierwszych materiałów używanych do wyrobu biżuterii przez neandertalczyków, naszych bliskich prehistorycznych krewniaków. Ta praktyka rozprzestrzeniła się w Europie Południowej ok. 120 tys. - 40 tys. lat temu.

Dzięki najnowszym pracom archeologicznym po raz pierwszy odnaleziono dowody na wykorzystanie takich ozdób na Półwyspie Iberyjskim. Badania prowadzono w jaskini Foradada w Calafell pod kierunkiem Antonio Rodrigueza-Hidalgo z Uniwersytetu w Barcelonie. „Neandertalczycy używali szponów orła jako elementów symbolicznych” - podkreśla Rodriguez-Hidalgo.

W grocie zidentyfikowano fragmenty kostne nogi orła cesarskiego (Aquila Adalberti) sprzed ponad 39 tys. lat. Wyniki badań wskazują, że szponów użyto do wykonania ozdób. Odkrycie pochodzi z ostatniej fazy kultury neandertalskiej w Europie. Były to czasy kontaktów z migrującymi z Afryki i Bliskiego Wschodu przedstawicielami Homo sapiens sapiens.

Więcej: https://www.ub.edu/web/ub/en/menu_eines/noticies/2019/10/067.html (PAP)