29.03.2024
27.11.2019 aktualizacja 27.11.2019

Wokół czarnych dziur mogą istnieć planety

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Nowe obliczenia pokazują, że planety mogą powstawać nawet wokół największych czarnych dziur, znajdujących się w centrach galaktyk. Wokół czarnych dziur mogą istnieć systemy planetarne o zadziwiającej skali - komentują naukowcy.

Naukowcy z Uniwersytetu w Kagoshimie i Japońskiego Narodowego Obserwatorium Astronomicznego twierdzą, że tzw. supermasywnym czarnym dziurom mogą towarzyszyć tysiące planet. Takie kolosalne obiekty znajdują się np. w centrach galaktyk.

„Przy odpowiednich warunkach, planety mogą powstawać w niesprzyjających środowiskach, np. wokół czarnej dziury” - twierdzi prof. Keiichi Wada, współautor pracy opublikowanej na łamach „Astrophysical Journal”.

Według obecnej, uznanej teorii, planety tworzą się ze złożonych z pyłu dysków otaczających młode gwiazdy. Tymczasem niektórym, supermasywnym czarnym dziurom towarzyszy materia w postaci ciężkich, gęstych dysków. Taki dysk może zwierać pył o masie 100 tys. razy przekraczającej masę Słońca.

Badacze przeprowadzili więc teoretyczne analizy sprawdzające możliwość formowania się planet w takich miejscach. „Nasze obliczenia pokazują, że dziesiątki tysięcy planet o masie 10 razy większej niż masa Ziemi może się utworzyć w odległości 10 lat świetlnych od czarnej dziury” - mówi prof. Eiichiro Kokubo. „Wokół czarnych dziur mogą istnieć systemy planetarne o zadziwiającej skali” - dodaje.

Jak wyjaśniają badacze, pył wokół czarnej dziury jest tak gęsty, że potężne promieniowanie emitowane przez centrum układu jest blokowane i powstają odpowiednie dla formacji planet rejony o niskiej temperaturze. W takich miejscach, cząstki pyłu i lodu mogą łączyć się w większe skupiska.

Obecnie nie istnieją metody wykrywania tego typu planet. Naukowcy liczą jednak, że ich odkrycie otworzy nowe ścieżki astronomicznych badań.

Więcej informacji tutaj i tu. (PAP)