19.04.2024
25.01.2020 aktualizacja 25.01.2020

Poprzez jedzenie możemy wpływać na mikrobiom jelitowy

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Niektóre produkty spożywcze stymulują produkcję bakteriofagów, które eliminują z układu pokarmowego szkodliwe bakterie. W ten sposób pomagają regulować skład flory bakteryjnej jelit i zapobiegać chorobom.

Naukowcy z Uniwersytetu Stanowego San Diego (USA) zidentyfikowali pokarmy pozwalające na kształtowanie mikrobiomu jelitowego poprzez uruchamianie replikacji bakteriofagów – wirusów atakujących wybrane bakterie. Wyróżnili 28 produktów o działaniu antybakteryjnym, które stymulowały powstawanie fagów, a wśród nich: propolis, lukrecję, stewię, aspartam, oregano, cynamon, goździki, tabasco, granat, rabarbar, mącznicę lekarską i ekstrakt z miodli indyjskiej (neem).

Zauważyli, że produkty te skłaniają fagi do namnażania się w zainfekowanych komórkach bakteryjnych, co prowadzi do ich unicestwienia. Uwolnione do otoczenia fagi atakowały kolejne bakterie tego samego gatunku.

„Zidentyfikowaliśmy też pokarmy, które hamują produkcję fagów i mogłyby być wykorzystane do kontroli patogenicznych wirusów” – zaznacza Lance Boling, jeden z autorów pracy.

W ramach badania specjaliści obserwowali, jak poszczególne składniki spożywcze wpływają na populacje pospolitych bakterii przewodu pokarmowego typu Bacteroidetes i Firmicutes, do których należą zarówno szkodliwe, jak i korzystne dla zdrowia szczepy.

„Wykazaliśmy, że ludzki mikrobiom jelitowy można kształtować dzięki zwyczajnym składnikom spożywczym. Zdolność do zabijania określonych bakterii, bez wpływania na pozostałe, czyni te składniki bardzo interesującymi” – komentuje inny badacz Forest Rohwer.

W najbliższym czasie naukowcy planują zgłębić mechanizmy molekularne, dzięki którym pokarmy pobudzają produkcję bakteriofagów. Będą również dalej szukać składników o podobnych właściwościach.

Wyniki badania są istotne ze względu na to, że bakterie przewodu pokarmowego oddziałują na wiele procesów zachodzących w organizmie. Pomagają regulować metabolizm, masę ciała, nastroje czy funkcje poznawcze. Mogą przyczyniać się do podtrzymywania stanu zapalnego, który sprzyja rozwojowi raka, cukrzycy i szeregu chorób autoimmunologicznych.

Badacze przestrzegają jednak, że nadmierne spożywanie produktów o działaniu antybakteryjnym może prowadzić - tak jak zażywanie antybiotyków - do zubożenia flory bakteryjnej jelit. Podkreślają, iż należy najpierw dobrze zrozumieć ich wpływ na organizm, a dopiero wtedy wykorzystać je do leczenia lub zapobiegania przypadłościom związanym z brakiem równowagi w jelitach i ogólnej promocji zdrowia.

O badaniu można przeczytać na łamach czasopisma „Gut Microbes” (https://doi.org/10.1080/19490976.2019.1701353). (PAP)