29.03.2024
23.01.2020 aktualizacja 23.01.2020

W okolicach Kordoby odnaleziono broń rzymskich legionistów

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

W okolicach miasta Kordoba, w południowej Hiszpanii, archeolodzy odnaleźli broń używaną przez wojska rzymskie podczas konfliktu w latach 49-45 p.n.e., jaki wybuchł w Imperium Rzymskim.

Jak poinformował hiszpański archeolog Javier Moralejo, kierujący badaniami w okolicach Kordoby, w regionie Andaluzji, na południu Hiszpanii, większość używanej przez Rzymian broni znaleziono w okolicach miasta Montemayor. W czasach rzymskich nazywano je Ulią.

Wśród przedmiotów znalezionych przez badaczy jest kilkaset kamiennych pocisków do procy, a także grotów do strzał łuczniczych oraz fragmenty lancy z I wieku p.n.e. Podczas trwających od 2018 r. badań hiszpańscy archeolodzy znaleźli też gwoździe używane do butów przez rzymskich żołnierzy, a także monety z lat 80-40 p.n.e.

Według Javiera Moralejo jednym z najcenniejszych odkryć archeologów koło miasta Montemayor są też fragmenty pojazdu z IV w. Naukowcy, którzy znaleźli je w pobliżu licznych kości zwierząt. Badacze przypuszczają, że pojazd używany był bardziej w celach rytualnych niż do walki.

Pozostałości pojazdu, w tym jego koła o średnicy 1 m, wykonane z drewna i żelaza, znajdowały się na jednym z trzech stanowisk archeologicznych, na których prowadzone są poszukiwania przedmiotów z walk toczonych w ramach wojny domowej w Imperium Rzymskim. W ramach konfliktu toczonego między siłami Gajusza Juliusza Cezara, ówczesnego prokonsula i zdobywcy Galii, a wojskami konsula rzymskiego Gnejusza Pompejusza Wielkiego działania zbrojne prowadzone były w Hiszpanii, Grecji, a także w Azji Mniejszej i Afryce Północnej.

Ostatnią bitwą w wojnie domowej było starcie na równinach hiszpańskiej Mundy, w Andaluzji. Pojedynek z 17 marca 45 r. p.n.e. zakończył się zwycięstwem wojsk dowodzonych przez Juliusza Cezara. (PAP)