29.03.2024
05.02.2020 aktualizacja 05.02.2020

Historia prehistorycznych wędrówek ludzi coraz bardziej zawiła

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Nasi przodkowie przed dziesiątkami tys. lat opuszczali Afrykę i wracali do niej. Świadczą o tym neandertalskie geny w ludzkim genomie – piszą naukowcy na łamach naukowego periodyku „Cell”.

Dziesiątki tysięcy lat temu, kiedy nasi przodkowie opuścili Afrykę i zmierzali ku Europie i Azji, napotkali na Bliskim Wschodzie populację neandertalczyków, naszych bliskich kuzynów, z którymi się krzyżowali. Świadczą o tym neandertalskie geny w ludzkim genomie, których jest kilka procent (ok. dwóch proc.).

Dotąd uważano, że ludzkie populacje, które przed dziesiątkami tys. lat migrowały z Afryki, żeby zasiedlić Eurazję, charakteryzują się obecnością tychże genów, w odróżnieniu od Afrykańczyków, którzy takiej domieszki nie mieli.

Najnowsze badania, prowadzone przez naukowców z Princeton University (USA), dowodzą jednak, że sytuacja jest bardziej skomplikowana.

Zastosowanie zaawansowanej technologii analizy genetycznej dowiodło, że neandertalskie geny odkryć można również na obszarze Afryki. Co więcej, nie świadczy to o obecności neandertalczyków, ale ludzi, którzy się wcześniej z nimi krzyżowali, a następnie wrócili na kontynent afrykański.

Nowa obliczeniowa metoda analizy genetycznej nosi nazwę IBDmix. Opiera się na fakcie, że jeżeli dwie osoby są spokrewnione (mają wspólnego przodka), to jest to odzwierciedlone na pewnym odcinku ich DNA. Im bliższe pokrewieństwo, tym dłuższy jest ten odcinek. Zespół z Princeton zastosował tę samą metodę do analizy neandertalskiego DNA w ludzkim genomie.

Naukowcy rozróżnili sekwencje, które są podobne, ponieważ mieliśmy wspólnego ewolucyjnego przodka z neandertalczykami (ok. 500 tys. lat temu) od sekwencji, które wynikają z krzyżowania się z neandertalczykami (ok. 50 tys. lat temu).

W przeciwieństwie do poprzednich metod, z których wynikało, że w populacjach afrykańskich są śladowe ilości neandertalskich genów lub nie ma ich w ogóle, tym razem okazało się, że neandertalskiego DNA jest dużo więcej.

Obraz prehistorycznych ludzkich migracji znów się skomplikował. Nie dość, że pojawiają się genetyczne poszlaki o powrotach prehistorycznych ludzi do Afryki, to jeszcze okazuje się, że wzajemne relacje intymne między ludźmi i neandertalczykami trwały dłużej w historii naszego gatunku.

Więcej: https://www.princeton.edu/news/2020/01/30/new-study-identifies-neanderthal-ancestry-african-populations-and-describes-its (PAP)