16.04.2024
06.02.2020 aktualizacja 06.02.2020

Pracownicy Suwalskiego Parku Krajobrazowego sprawdzą, w jakim stanie są nietoperze

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Pracownicy Suwalskiego Parku Krajobrazowego (SPK) wejdą do piwniczek i sprawdzą w jakim stanie są nietoperze, które tej zimy nie zapadały w stan hibernacji. Synoptycy przewidują kilka mroźniejszych dni na polskim biegunie zimna.

Brak mroźnej i śnieżnej zimy sprawił, że nietoperze, które zimują na Suwalszczyźnie, nie zapadały w tym roku w stan hibernacji i są ciągle aktywne. Według przyrodników taka sytuacja jest dla tych ssaków niebezpieczna.Zima jest krytycznym okresem w życiu nietoperzy, gdyż będące ich pożywieniem owady są przez tych kilka miesięcy nieaktywne. By przetrwać do wiosny mimo braku pokarmu, nietoperze zapadają w stan hibernacji. Dzięki obniżeniu temperatury ciała o ponad 30 st. C i znacznemu spowolnieniu czynności życiowych, mogą przeżyć, korzystając jedynie z podskórnych zapasów tłuszczu.Suwalski Park Krajobrazowy i Stowarzyszenie Miłośników Suwalskiego Parku Krajobrazowego "Kraina Hańczy" od lat opiekują się nietoperzami. Remontują im piwniczki i budki, w których przebywają. Co roku je również liczą.Dyrektor SPK Teresa Świerbuska powiedziała PAP, że miała dylemat czy w tej sytuacji przeprowadzić coroczne liczenie tych ssaków. Ostatecznie uznała, że pracownicy jednak wejdą do miejsc ich bytowania."Z jednej strony to niedobrze, że i tak w tym trudnym czasie zakłócimy im spokój. Z drugiej strony wchodząc do piwniczek zobaczymy dokładnie, co się tam dzieje, czy wszystkie nietoperze żyją i w jakim są stanie" - dodała Świerubska.Dyrektor SPK uważa, że taka obserwacja pozwoli zaplanować pomoc tym ssakom na następne lata, jeśli zdarzy się podobna pogoda zimą.

Od wtorku zrobiło się zimniej na Suwalszczyźnie. Jest lekki mróz i popadał śnieg. Synoptycy prognozują, że przez najbliższe dni mroźne będą noce w tym regionie. SPK od kilkunastu lat prowadzi badania nietoperzy przebywających na Suwalszczyźnie. Celem jest zachowanie zagrożonego gatunku. Na Suwalszczyźnie, głównie na terenie Suwalskiego Parku Krajobrazowego, jest ok. 200 nietoperzy pięciu gatunków. Zimą ssaki te hibernują w ponad 20 piwniczkach. Według danych z 2019 roku w parku występuje pięć gatunków nietoperzy: gacek brunatny, mopek, nocek rudy, mroczek pozłocisty i nocek Natterera. Najliczniejszy jest nocek rudy, którego doliczono się 72 osobników, a najrzadszy mroczek pozłocisty - 18 osobników.

Na terenie Suwalskiego Parku Krajobrazowego występują także nietoperze z takich gatunków, jak nocek łydkowłosy, karlik większy, borowiec wielki, nocek Brandta i mroczek późny. Część z nich bytuje tylko latem. Przed zimą odlatują. W Polsce występuje 25 gatunków nietoperzy. Wszystkie nietoperze są w Polsce objęte ochroną prawną. Europejskie nietoperze nie atakują ludzi. (PAP)