25.04.2024
07.03.2020 aktualizacja 07.03.2020

Naukowcy połączyli przez internet mózg i sztuczne neurony

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Szczurze neurony wyhodowane w Padwie naukowcy połączyli przez internet ze sztucznymi synapsami w Southampton, a te z krzemowymi neuronami w Zurychu. To krok w kierunku neuroelektroniki, dzięki której kiedyś mogłyby powstać np. protezy części mózgu.

Jak wyjaśniają naukowcy z University of Southampton działanie mózgu jest możliwe dzięki neuronom i łączącym je synapsom.

W projekcie badawczym opisanym na łamach „Nature Scientific Reports” naukowcy stworzyli hybrydową sieć, w której biologiczne i sztuczne neurony, znajdujące się na dodatek w różnych częściach świata, komunikują się między sobą za pomocą internetu.

Jak przebiegał ten proces? Specjaliści z Uniwersytetu w Padwie (Włochy) wyhodowali neurony szczura. W czasie pionierskiego eksperymentu przesłali informacje o aktywności neuronów do zespołu z University of Southampton (Wielka Brytania), który opracował elektroniczne synapsy zbudowane z tzw. memrystorów. W nich powstały sygnały przesłane na Uniwersytet w Zurychu (Szwajcaria), gdzie czekały na nie sztuczne neurony stworzone na krzemowym mikroczipie.

Potem wszystkie trzy zespoły cały proces odwróciły - sztuczne neurony w Zurychu, przez memrystory w Southampton zadziałały na szczurze neurony w Padwie.

„Jednym z największych wyzwań w prowadzeniu tego typu badań na tym poziomie było połączenie tak odległych, najnowocześniejszych technologii i specjalistycznej wiedzy, które zwykle nie występują pod jednym dachem. Udało nam się to dzięki stworzeniu wirtualnego laboratorium” - opowiada prof. Themis Prodromakis z University of Southampton.

Badacze liczą, że ich dokonanie przyspieszy prace nad interfejsami łączącymi żywe neurony z elektroniką.

„Jesteśmy bardzo podekscytowani tym osiągnięciem. Z jednej strony daje ono podstawy dla nowych zjawisk, które nigdy nie miały miejsca w czasie naturalnej ewolucji, kiedy to biologiczne i naturalne neurony są połączone i komunikują się przez globalną sieć. To podstawa dla internetu neuroelektroniki. Z drugiej strony stwarza nowe perspektywy dla technologii neuroprostetycznych, otwierając drogę do badań nad zastąpieniem uszkodzonych części mózgu czipami ze sztuczną inteligencją” - wyjaśnia badacz.

Więcej informacji na stronie. (PAP)