28.03.2024
12.03.2020 aktualizacja 12.03.2020

Wiemy, ile par czapli białej gnieździ się w Polsce

Fot. materiały prasowe Fot. materiały prasowe

Czapla biała gnieździ się głównie we wschodniej części Polski, gdzie w ośmiu koloniach stwierdzono lęgi 496 par. O nowych danych dot. liczebności par lęgowych tego gatunku w Polsce poinformował PAP Adam Zbyryt z PTOP.

W XIX wieku czapla biała była gatunkiem, który na skutek presji człowieka, stał się bardzo rzadki. Przyczyniała się do tego nadmierna eksploatacja jej populacji lęgowej w związku z zapotrzebowaniem przemysłu modowego - chodzi głównie o wytwarzanie kapeluszy. Podjęcie ochrony tego gatunku było związane z powstaniem największych organizacji pozarządowych, zajmujących się ochroną ptaków na świecie, np. National Audubon Society w 1895 roku ze Stanów Zjednoczonych oraz Royal Society for the Protection of Birds (Królewskie Towarzystwo Ochrony Ptaków) w 1889 roku z Wielkiej Brytanii.

Dawniej w Polsce gatunek ten gnieździł się sporadycznie, a pierwsze współczesne lęgi odnotowano w 1997 roku na Biebrzą - podkreśla w informacji przesłanej PAP Adam Zbyryt z Polskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków, autor publikacji przygotowanej po najnowszej inwentaryzacji czapli białej na terenie Polski.

Dodał on, że obecnie w Europie, w tym w Polsce, obserwujemy silną ekspansję populacji lęgowej na nowe tereny i wzrost jej liczebności w wielu krajach.

Czapla biała gnieździ się w trudnodostępnym terenie, w trzcinowiskach lub zalanych wodą łowiskach, bardzo często na terenach objętych ochroną. Takie warunki bardzo utrudniają ustalenie, ile dokładnie par gnieździ się w danym roku i w danym miejscu.

Wyniki badań liczebności przedstawiono w "Ornis Polonica". "Stanowią one pierwszy tak dokładny obraz liczebności par lęgowych tego gatunku w naszym kraju. Do wyszukiwania i liczenia ich gniazd wykorzystano drona" – opowiada Zbyryt zastrzegając, że dane na ten temat z lat poprzednich były zaniżone nawet czterokrotnie!

Fot. materiały prasowe

Czapla biała gnieździ się głównie we wschodniej części kraju. W czasie inwentaryzacji przeprowadzonej w 2018 roku stwierdzono tam lęgi 496 par w ośmiu koloniach. W zachodniej Polsce gnieździło się w tym czasie tylko dwie pary w dwóch różnych miejscach. Gatunek ten zasiedla głównie rozległe obszary wodno-błotne, z czego wiele położonych jest na terenie parków narodowych - Biebrzańskiego, Poleskiego, Ujścia Warty. Często gnieździ w czaplińcach mieszanych z czaplą siwą.

Ze względu na fakt, że czaple są postrzegane jako tzw. „gatunki konfliktowe”, od kwietnia 2020 roku rozpocznie się ogólnopolski monitoring ich populacji lęgowych (czapli białej i siwej) w ramach Państwowego Monitoringu Środowiska.

PAP - Nauka w Polsce