16.04.2024
17.03.2020 aktualizacja 17.03.2020

Kolejna edycja polsko-amerykańskiego projektu popularyzacji chemii i fizyki

Źródło: Fluffy Science/Facebook Źródło: Fluffy Science/Facebook

Popularyzatorzy z polsko-amerykańskiego projektu "Fluffy Science" przekonują, że nauka jest wszędzie. Udowadniają to podczas organizowanych dla dzieci warsztatów z chemii i fizyki, których uczestnicy korzystają z materiałów, które dostępne są również w domu.

W tym roku cykl otwartych spotkań w różnych miastach poprowadzą studentki z Polski i Stanów Zjednoczonych.

Wstępnie warsztaty miały się odbyć na przełomie czerwca i lipca (w ostatnim tygodniu roku szkolnego i pierwszym wakacji), jednak z powodu pandemii koronawirusa może się to zmienić. "Terminy będziemy proponowali, gdy wszystko ochłonie i ruszą zajęcia dydaktyczne" – poinformowała Naukę w Polsce jedna z koordynatorek przedsięwzięcia i popularyzatorka nauki dr Magdalena Osial z Wydziału Chemii UW.

Otwarte spotkania zaplanowano w kilku polskich miastach m.in. Warszawie, Krakowie i Katowicach – na uczelniach, w bibliotekach, szkołach. Popularyzatorzy chcieliby również odwiedzić miejscowości, w których nie ma centrów nauki, a dostęp m.in. do centrów kultury jest ograniczony.

"Zajęcia będą prowadzone przez studentkę amerykańską i polską. Przez cały czas będę pomagała i moderowała zajęcia; planujemy także udział koordynatora z USA oraz mamy chętnych do pomocy stypendystów Fulbright Poland. Planujemy także spotkania otwarte o charakterze kawiarni naukowych zachęcające do studiowania przedmiotów ścisłych" – podkreśliła Osial.

Projekt "Fluffy Science" powstał z okazji setnej rocznicy polsko-amerykańskich stosunków dyplomatycznych. Jest organizowany przez Instytut Kultury Polskiej w Nowym Jorku we współpracy z Michigan State University i Uniwersytetem Warszawskim. Koordynatorami warsztatów są: dr Magdalena Osial z UW oraz prof. Gary Blanchard z Michigan State University.

Założeniem przedsięwzięcia jest przekonywanie, że nauka jest wszędzie, a zrozumienie zasad nauki może być łatwe i zabawne i nie wymaga w pełni wyposażonego laboratorium. Projekt skupia się więc na organizowaniu warsztatów z chemii i fizyki, podczas których dzieci używają materiałów dostępnych w domu i przeprowadzają eksperymenty np. w szklanych słoikach, używając bezpiecznych chemikaliów, takich jak soda oczyszczona.

Uczestnicy spotkań poznają także dokonania znanych polskich i polskiego pochodzenia naukowców, w tym noblistów takich jak Maria Skłodowska-Curie, Roald Hoffmann czy Andrew Schally.

Aby spotkania doszły do skutku potrzebne jest jednak finansowe wsparcie m.in. dojazdu i zakwaterowania prowadzących.

"Na chwilę obecną mamy część funduszy na materiały potrzebne do eksperymentowania, materiały dydaktyczne dla dzieci oraz bezpłatny dostęp do lokali m.in. na Uniwersytecie Warszawskim (…). Wsparcie przyda się na każdym innym polu: dojazdy, zakwaterowanie, wyżywienie, promocja, większa ilość materiałów promocyjnych. Planujemy wydanie książeczki dla dzieci i możemy zaoferować reklamę na wewnętrznych okładkach" – poinformowała dr Osial.

Poprzednia edycja cyklu warsztatów odbyła się jesienią ub. r. w Stanach Zjednoczonych. Wzięło w nich udział ok. 1,2 tys. osób.

Więcej szczegółów na Facebooku oraz na TEJ stronie.

akp/ ekr/